Cacao: Chocolatl

Geplaatst door

UITBREIDING
2-4 spelers (vanaf 8 jaar)
45-60 minuten
Auteur: Phil Walker-Harding
Uitgever: White Goblin Games (2018)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 4.5]

Het spel…

De meeste spellen van Phil Walker-Harding vind ik heel erg leuk. Cacao is een van de zeldzame uitzonderingen, die vind ik namelijk net te tam. Het spel stond dan ook jaren rustig in mijn kast en kwam er niet meer uit. Een tijdje terug hield White Goblin Games een sale waar veel spellen voor hele zachte prijsjes weg gingen, waaronder de beide uitbreidingen van Cacao. Ik besloot de gok te wagen en stopte ze in mijn digitale mandje. Zou een uitbreiding Cacao de pit geven die ik miste?

De eerste uitbreiding die ik speelde was Chocolatl. Deze uitbreiding bestaat uit vier modules die je aan het spel kan toevoegen. Je kan daarbij rustig beginnen met één extra module, maar je kan ze ook allemaal aan het spel toevoegen. Het spel blijft verder hetzelfde: stamledentegel aanleggen en eventuele lege plekken tussen twee stamledentegels opvullen met een oerwoudtegel en daarna de acties van de stamleden die naast een oerwoudtegel zijn beland uitvoeren.

De eerste module zorgt voor meer keuze op het moment dat je een oerwoudtegel moet aanleggen. Naast de twee tegels die standaard open liggen, komt namelijk een bordje te liggen waarop nog twee tegels worden gelegd. Alle spelers krijgen twee fiches. Als je in je beurt moet aanleggen dan mag je tegen inlevering van zo’n fiche een tegel van het bordje pakken. Als de gewone openliggende tegels worden gekozen, dan worden de vrijvallende plekken aan het eind van een beurt aangevuld vanaf het bordje en het bordje weer uit de algemene voorraad.

De tweede module bestaat uit drie nieuwe tegels. Op deze tegels zie je vier cacaoplantages in het water liggen. Als je een poppetje aan deze tegel hebt staan, dan mag je door één stap terug te doen op het watervelden-spoor in een keer vier cacaobonen pakken. Dit is dus een super snelle manier om aan heel veel kostbare cacaobonen te komen.

In de derde module gaan we van de cacaobonen dan eindelijk ook echt chocola maken. Deze module bestaat uit drie tegels waar je een cacaoboon mag omwisselen voor een stuk chocola (helaas van hout, maar misschien is dat maar beter ook). En daarnaast bevat de module drie nieuwe markttegels waar je cacao kan verkopen voor drie geld en chocola zelfs voor zeven geld. Het is dus zeer lonend om chocola te maken en verkopen.

En de laatste module doet me een beetje aan Stenen Tijdperk denken. Deze module bestaat namelijk uit hutjes die je kan kopen voor het geld dat je met de cacao- en chocolahandel hebt verdiend. De hutjes zijn altijd net zo veel punten waard als ze gekost hebben, maar leveren daarnaast nog extra voordeeltjes op. Denk bijvoorbeeld aan hutjes die je het recht geven om een cacao voor drie te verkopen op markten waar je normaal maar twee geld krijgt of dat je een extra cacao krijgt als je er vier krijgt. Andere hutjes leveren extra punten op, bijvoorbeeld doordat je nog punten scoort voor cacao die je aan het eind van het spel nog in je voorraad hebt of een bonuspunt voor ieder hutje dat je hebt.

…en de waardering

Chocolatl geeft Cacao meer pit en tilt het spel daardoor op van het niveau gewone naar donkere melkchocola. Deze uitbreiding maakt Cacao voor mij echt leuker om te spelen. Alleen de eerste module had van mij niet gehoeven. Die voegt niet zo veel toe. De geluksvogel waarbij een begeerde tegel wordt opengedraaid levert het fiche in en pakt hem. Vaker dan twee keer in een spel komt doorgaans niet voor, dus echt zuinig hoef je niet op de fiches te zijn. Misschien had het beter gewerkt als je voor elk fiche dat je over houdt aan het eind van het spel een paar punten had gekregen omdat je dan een wel iets van waarde had moeten opgeven en de keus daardoor lastiger was geworden.

Maar de andere modules verhogen mijn speelplezier gelukkig wel doordat ze interessante keuzes aan het spel toevoegen. Ben je bereid kostbaar water op te geven om snel vier cacaobonen te scoren? En ga je chocola maken als er nog geen markt is waarop de chocola verkocht kan worden?  De chocola die je maakt houdt immers, tot je ze verkoopt, wel één van je vijf schaarse opslagplekjes bezet. Maar de leukste module is voor mij de vierde met de hutjes. Het is leuk dat je je verdiende geld uit kan geven en daarbij kan kiezen voor hutjes die voordeeltjes tijdens het spel geven of juist extra punten opleveren aan het eind van het spel. Daarbij komt ook nog kijken dat de hutjes vaak uniek zijn. Weg is dan weg en dat zet extra spanning op het spel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *