3 spelers
60 minuten
Auteur: Urs Horstettler
Uitgever:
Abacus Spiele
(1998)
Het spel …
Een tijdje dacht ik wel zo’n beetje alle leuke slagenspellen buiten het publieke domein te kennen. Tot ik op een lijst stuitte waarin Alan Moon zijn favoriete spellen van 2006 opsomde. Op de tweede plaats stond Cosmic Eidex, een slagenspel van drie personen. Ik kende het alleen van naam, maar die associeerde ik niet met een slagenspel. Ik was dus direct benieuwd en aangezien het spel bijna niets kost was er niets dat een aanschaf in de weg stond.
Nu zijn er veel kaartspellen die alleen geschikt zijn voor twee teams van twee personen, zoals bijvoorbeeld mijn persoonlijke favoriet Tai Pan. Cosmic Eidex is bijzonder in dat het alleen voor drie spelers geschikt is. Net als Tai Pan, van dezelfde auteur, is het gebaseerd op een bestaand kaartspel waarbij de nodige twists zijn aangebracht. In het geval van Cosmic Eidex is dat spel het Zwitserse jass. Dat heb ik nooit gespeeld, maar gegeven de rang en puntenwaarde van de kaarten moet het sprekend op ons eigen klaverjassen lijken. De 9 van troef in Cosmic Eidex heet zelfs de nel!
De bedoeling is om als eerste zeven punten te scoren. Iedere ronde zijn er twee punten te verdelen. Deze punten worden verdeeld op basis van de punten die de spelers met hun slagen hebben binnengehaald. In totaal zijn er 157 te behalen. Haalt een speler meer dan honderd punten, dan krijgen beide andere spelers een punt. Zit iedereen onder de honderd, dan krijgen alleen de spelers met de meeste en de minste punten een punt.
In de geavanceerde -sorry, kosmische- versie van het spel krijgt iedere speler de beschikking over een speciale ‘kosmische kracht’. Deze staat je toe speciale dingen te doen, zoals standaard de laatste slag claimen, een keer mogen verzaken enzovoort. De kosmische krachten zijn geen van allen spectaculair, maar geven het spel een extra dimensie en veel variatie.
… en de waardering
Cosmic Eidex is een slagenspel voor geoefende kaartspelers. Het spel kent aardig wat typische regeltjes, die je wel moet kennen of je gaat volledig de mist in. Klaverjassers hebben een voordeel doordat ze veel van deze regels al kennen, maar ook voor hen schuilt de duivel in het detail.
Heb je het eenmaal goed onder de knie, dan kun je je ook aan de kosmische krachten wagen. Die zijn echter niet nodig om het spel leuk te maken, want dat is het van zichzelf genoeg. Cosmic Eidex biedt veel interessante keuzes en is een verrassend flexibel slagenspel. Je moet goed bedenken hoe je je hand gaat spelen: voor de meeste of juist de minste punten? Daarbij moet je in de gaten houden wat je medespelers doen. Kiest iemand hetzelfde als jij, dan is het zaak die speler zoveel mogelijk dwars te zitten door hem punten te bezorgen of juist te onthouden.
De grote flexibiliteit en invloed op elkaars resultaat zijn erg plezierig, maar dit heeft ook een keerzijde. Dit is dat het spelverloop soms erg onvoorspelbaar wordt, op het chaotische af. Je kunt er veel rekening mee houden in je spel, maar je hebt het nooit volledig in eigen hand. Als je eenmaal op achterstand staat ben je erg afhankelijk van missers bij de andere spelers, waardoor het soms moeilijk terugkomen is.
Voor en spel van deze complexiteit en diepgang vind ik dat toch een nadeel en daarom krijgt het toch een puntje aftrek. Maar ook dan is het nog steeds een spel dat uitermate plezierig is om te spelen voor iedere slagenspellengek.