Ticket to Ride: Zwitserland

Geplaatst door

UITBREIDING
2 spelers
30-60 minuten
Auteur: Alan R. Moon
Uitgever: Days of Wonder (2007)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel …

De treinen van Ticket to Ride hebben hun eindbestemming duidelijk nog niet bereikt. Na het succes van het origineel was het geen verrassing dat er nieuwe Ticket to Ride spellen zouden komen. De spellenwereld verwachtte nieuwe speelborden met andere landen (zoals bij Funkenschlag bijvoorbeeld is gebeurt), maar tot de verbazing van velen was Ticket to Ride Europe geen uitbreiding maar wederom een compleet nieuw spel. Daarna volgde nog de Märklin Editie, wederom een compleet spel met veel spelmateriaal dat ook al in de eerste twee spellen werd gebruikt. In hetzelfde jaar kwam ook een echte uitbreiding uit op het originele spel uit, namelijk USA 1910. In deze uitbreiding zaten echter alleen spelregels met nieuwe varianten en nieuwe routekaarten, maar geen nieuw speelbord.

Maar in 2007 werd de verwachting van de spellenwereld dan toch nog ingelost: eindelijk kwam er een Ticket to Ride uitbreiding met een nieuw speelbord met nieuwe landkaart. De keus voor de nieuwe kaart is gevallen op Zwitserland, een klein, bergachtig land. Hierdoor zijn er veel korte verbindingen en veel bergroutes (die we al kenden uit de Europa-editie). Deze uitbreiding is dan ook speciaal voor twee of drie spelers. De regels zijn grotendeels hetzelfde als in de andere Ticket to Ride spellen, er zijn eigenlijk maar drie veranderingen die allemaal met het gebruik van de jokers te maken hebben.

De grootste verandering voor het gebruik van jokers is dat ze alleen nog maar ingezet m ogen worden voor het bouwen van tunnels. Hierdoor zijn ze minder bruikbaar en dus minder waardevol. En daarom maakt het bij het trekken van de kaarten niet meer uit welke combinatie van kaarten je trekt. Je mag altijd twee kaarten trekken, zelfs als je dat doet door twee openliggende jokers te trekken.

Als je een tunnel bouwt, moet je nadat je de route hebt betaald, van de dichte trekstapel de bovenste drie kaarten opendraaien. Als hier kaarten in de kleur van je route of jokers tussen zitten dan moet je extra kaarten in de juiste kleur inleveren. Voor sommige verbindingen mag je zelf kiezen welke kleur kaarten je speelt. Als je in zo’n geval voor een tunnel alleen betaald met joker kaarten, dan tellen bij het opendraaien ook alleen maar de jokers. Op deze manier verklein je de kans dat je extra kaarten bij moet betalen.

… en de waardering

De eerdere Ticket to Ride spellen kon je prima met twee of drie spelers doen. Doordat het bord echter ontzettend groot is en er heel veel opties zijn om bepaalde plaatsen te verbinden, was het erg lastig om elkaar dwars te zitten. In Zwitserland zijn er echter veel minder verbindingen per plaats (regelmatig maar twee), waardoor het veel makkelijk is om elkaar dwars te bomen. Zeker als het één van de veelvoorkomende korte verbindingen is (van één of twee stukjes). Dit maakt het spel een stuk spannender. Bovendien is het aantal mogelijke routes veel kleiner waardoor de kans dat je elkaar tegenkomt groter is geworden wat ook weer bijdraagt aan de spanning van het spel.

Ik ben een fan van de Ticket to Ride serie, maar speelde het bijna nooit met twee spelers omdat het bord dan gewoon te groot is. De kaart van Zwitserland lost dit hele probleem op, waardoor Ticket to Ride nu ook spannend (zeg maar rustig super spannend) is met twee of drie spelers. Ik kan alle bezitters van een Ticket to Ride spel die regelmatig met twee of drie spelers spelen dan ook aanraden om deze uitbreiding in huis te halen. En omdat de uitbreiding alleen een nieuw bord, nieuwe opdrachtkaarten en nieuwe spelregels bevat, ben je een stuk goedkoper uit dan bij de Europa en Märklin editie. Ik ben benieuwd of er nog meer kaarten zullen volgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *