Horus

Geplaatst door

2-4 spelers
45 minuten
Auteur: H.J. Vanaise
Uitgever: 999 games (2008)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 3 Gemiddelde: 2]

Het spel …

Het oude Egypte is een populair thema. Al jarenlang komen er met grote regelmatig spellen op de markt die zich afspelen in het Egypte van lang vervlogen tijden, denk bijvoorbeeld aan Ra, Amon Ra en Isis & Osiris. Aan dit rijtje voegt 999 games dit jaar het spel Horus toe. Eén ding is zeker, de Egyptische goden zijn nog lang niet vergeten.

Horus is een typisch gevalletje van wat in het Engels zo mooi “pasted on theme” heet. Het spelverloop heeft weinig met het oude Egypte te maken, maar is eerder een abstract meerderheidsspelletje. Maar omdat abstract zo saai is, heeft de spelfabrikant er een aansprekend thema opgeplakt. Het spelmateriaal is dan ook helemaal overgoten met een smakelijk Egyptisch sausje.

In Horus staat de Nijl centraal. Aan het begin van het spel is de Nijl nog maar 3 tegels lang, maar gedurende het spel wordt de rivier steeds langer. Aan de beide oevers van de Nijl ontstaan tijdens het spel verschillende gebieden en de spelers proberen de macht te krijgen over deze gebieden.

In een spelersbeurt moet je telkens twee acties uitvoeren. Allereerst trek je een fiche uit de zak en leg je deze aan. Daarna speel je een handkaart. Op deze handkaart staat een fiche afgebeeld en een nummer. Je moet het fiche aanleggen dat op de kaart staat afgebeeld en daarna moet je (als je kan) een invloedsfiche in je eigen kleur op een gebied leggen dat exact zo groot is als het getal op je kaart. Dit hoeft dus niet hetzelfde gebied te zijn als waar je het laatst gelegde fiche hebt geplaatst.

Het hoogste cijfer op de kaarten is een 5. Een gebied mag echter best groter worden dan 5 tegels, je kan er dan alleen geen extra fiches meer in leggen in de tweede helft van je beurt. Gelukkig heb je één speciale kaart waarmee je één keer tijdens het spel een invloedsfiche uit een ander gebied over de Nijl mag verschepen. Hierdoor kan je vaak net de meerderheid overnemen in een groot gebied.

Aan het eind van het spel wordt per gebied gekeken wie hier de meeste invloedsfiches heeft liggen, deze speler krijgt net zo veel punten als het gebied groot is (maar maximaal 10). Als een gebied op een eiland ligt (dus omsloten is door de Nijl) of grenst aan de tempel van Horus (waar er één van in het spel zit) dan wordt de waarde van een gebied verdubbeld.

… en de waardering

Horus is een aardig meerderheidsspelletje. Het speelt lekker vlot weg en zeker met 3 of 4 spelers kan je elkaar best aardig dwars zitten en is het spel best spannend. Maar tegelijkertijd is het nogal sfeerloos en kan het je mee óf tegen zitten bij het trekken van fiches en kaarten waardoor iemand anders grote gebieden moeiteloos kan claimen. Doordat er (afgezien van de actie door de speciale kaart) maximaal 5 invloedsfiches op een gebied kunnen liggen, is de winst in een gebied redelijk zeker als je er zelf 3 fiches hebt liggen en dan kan je het gebied rustig vetmesten en er flink punten mee scoren. Dit is eigenlijk een te grote beloning. Al met het al is het dus best leuk, maar verwacht geen top meerderheidsspel als El Grande of Tikal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *