2-5 spelers
60-90 minuten
Auteur: Peter Lee en Rodney Thompson
Uitgever:
Wizards of the Coast
(2012)
Het spel …
Als er een thema is waar spellenliefhebbers warm voor lopen, maar hun minder spellenminnende partners niet, dan is dat wel het Dungeon Crawl thema. Veel spellenliefhebbers worden blij van een spel met tovenaars, draken, dwergen, elven en monsters, terwijl hun partners genoeg hebben aan een blik op de doos om zich in eens te herinneren dat de belastingaangifte nog moet worden gedaan. Jammer, ze weten niet wat ze missen!
The last big thing in het Dungeon Crawl universum is Lords of Waterdeep. Dit is een spel dat zich afspeelt in het Dungeons & Dragons imperium, maar wat (in tegenstelling tot de meeste andere spellen in dit genre) geen dobbelfestijn is, maar een heuse werkverschaffer (zoals Het Stenen Tijdperk, Caylus of Cuba).
In Lords of Waterdeep kruip je in de huid van één van de machthebbers in de stad Waterdeep. Je probeert de machtigste inwoner van deze stad te worden door zo veel mogelijk queesten te (laten) vervullen. Voor het vervullen van deze queesten huur je avonturiers in (of te wel: gekleurde blokjes), verzamel je goud en bouw je nuttige gebouwen. Wie dit het beste doet (de meeste punten heeft verzameld), wint het spel.
Het spel is een onvervalste werkverschaffer: je hebt een aantal mannetjes die je omstebeurt op een plek op het bord zet. Op het bord staan verschillende locaties, waar je verschillende acties kan uitvoeren. Zo zijn er locaties waar je nieuwe queesten (opdrachtkaarten) kan scoren, locaties waar je avonturiers (gekleurde blokjes) kan krijgen, locaties waar intrige-kaarten (actiekaarten) kan krijgen of juist mag uitspelen) en een locatie waarmee je gebouwen kan bouwen (tegen betaling van goud). De gebouwen worden zelf vervolgens weer nieuwe actie-locaties. Het aardige van deze locatie is dat de bouwer iedere keer dat het gebouw door één van de andere spelers gebruikt wordt, ook iets krijgt.
Op de queeste-kaarten staat welke combinatie van gekleurde blokjes en goud je moet inleveren om een bepaalde hoeveelheid punten (en soms nog wat bonus zaken, zoals bijvoorbeeld extra blokjes of goud) te krijgen. Aan het begin van ieder spel heeft iedere speler bovendien een kaart gekregen waarop staat voor welke twee type queesten je bonuspunten krijgt.
Het spel duurt acht rondes. De speler met de meeste punten wint en mag zich de enige echte Lord of Waterdeep noemen.
… en de waardering
Lords of Waterdeep is een heerlijk spel om te spelen. Je bent het hele spel lekker bezig en je kan altijd wel iets leuks doen met je beurt. De belangrijkste bron van spanning in het spel komt van de vraag of niet net de locatie die je wilt claimen voor je neus wordt wegkaapt. Er zijn echter zo veel locaties dat zelfs als de locatie van jouw keus niet meer beschikbaar is, er toch altijd wel iets is dat ook leuk is. Is het niet voor nu, dan wel voor later in het spel. Het is dan ook een heel vriendelijk spel dat ook geschikt is voor gelegenheidsspelers die het niet leuk vinden om met het mes op tafel te spelen. Het spel ziet er prachtig uit, maar desondanks hangt het thema er een beetje bij, de gekleurde blokjes zijn voor mij geen moment avonturiers geweest. Kortom: Lords of Waterdeep is een allemansvriend die door vriend (de verwende veelspeler) en vijand (de partner van de verwende veelspeler) gewaardeerd zal worden.