1-8 spelers
30 minuten
Auteur: Leandro Pires
Uitgever: Alley Cat Games (2020)
Het spel…
Dungeons & Dragons is een echte klassieker in de spellenwereld. Het is ooit begonnen als een role playing game waarbij een groepje avonturiers onder leiding van een Dungeon Master gewapend met hun fantasie en wat dobbelstenen epische avonturen beleven. Maar inmiddels is er ook een hele zwik aan bordspellen die in de Dungeons & Dragons wereld afspelen (zoals Dungeons & Dragons het bordspel en Lords of Waterdeep) en sinds vorig jaar zelfs een roll & write spel dat duidelijk geïnspireerd is op Dungeons & Dragons.
In Paper Dungeons geven de spelers leiding aan een groepje van vier avonturiers (warrior, wizard, cleric en rogue) die een kerker vol met schatten en monsters gaan doorzoeken. Aan het begin van het avontuur zijn het nog beginnelingen, maar gedurende de zoektocht worden ze steeds sterker (leveling up) waardoor ze steeds sterkere monsters kunnen gaan verslaan (van zwakke minions tot de grote Big Boss aan het eind van het spel). Ook verzamelen ze magische artefacten die hun leven makkelijker maakt (zoals toverdrankjes die genezen of wapens om nog beter mee te vechten).
Het spel bestaat uit acht rondes. Iedere ronde worden zes dobbelstenen gegooid. Vervolgens kiest iedere speler drie van deze dobbelstenen uit om met ieder daarvan een actie uit te voeren. Zo kan je met de juiste dobbelsteen één van je avonturiers sterker maken of kan je toverdrankjes of artefacten maken.
Maar je kan de dobbelstenen ook inzetten om de kerker te gaan onderzoeken (lopen). Je begint dan bij één van de ingangen van de kerker en geeft met een lijn aan hoe jouw avonturiers lopen. In de kamers waar je doorheen loopt vind je soms leuke dingen als toverdrankjes, diamanten of artefacten. Maar er zijn ook monsters en gevaarlijke vallen die je schade opleveren. Je moet verplicht vechten met alle monsters die je tegenkomt. En het goede nieuws: je wint altijd. Het slechte nieuws: je komt niet altijd zonder kleerscheuren uit de strijd. Hoe sterker het monster het is, hoe sterker jouw helden moeten zijn en voor wat je te kort komt loop je schade op.
Na de derde, zesde en achtste ronde wordt een Big Boss monster geactiveerd. Dit zijn extra sterke monsters. Hoe sterker je avonturiers zijn, hoe meer punten je kan verdienen door ze te verslaan en hoe minder schade je daarbij oploopt.
Na de achtste ronde is het spel afgelopen en worden de punten berekend. Op de rand van je briefje heb je tijdens het spel alles wat je deed bijgehouden: hoe sterk je avonturiers zijn, hoeveel diamanten ze hebben verzameld, welke artefacts ze hebben gemaakt, hoeveel monsters ze hebben verslagen, hoeveel schade je hebt opgelopen, etc.. Je krijgt overal plus- of minpunten voor en wie de meeste punten heeft, wint het spel.
…en de waardering
Paper Dungeons is een leuke vertaling van Dungeons & Dragons naar een roll & write spel. Als je eenmaal doorhebt hoe alles werkt, speelt het spel lekker snel weg en is er altijd meer dat je wilt doen dan mag. Je kunt soms ook nog leuke combo’s maken doordat je op bepaalde momenten bonusjes krijgt, waardoor je soms met één actie een reeks in gang zet (bijvoorbeeld bij het lopen door de kerker vind je een toverdrankje, dat is het vierde toverdrankje dat je brouwt en daarmee activeer je dat je een held een extra level mag geven, je kiest voor de rogue en verhoogt zijn sterkte naar niveau vier en daarmee scoor je een diamant).
Bij dit spel komt echter wel een flinke hoeveelheid administratie kijken. Bij alles wat je doet moet je op verschillende plekken op je briefje de stand bijhouden. Hoe logisch alles ook is, het is allemaal bij elkaar wel veel en daardoor is een foutje snel gemaakt. Dit is daardoor een spel dat heel goed zou werken op Boardgamearena of een ander digitaal medium omdat de administratie dan geautomatiseerd zou kunnen worden. Maar tot het zo ver is (als het al zo ver komt), is het een kwestie van je innerlijke boekhouder omarmen en je niet mee laten slepen door het avontuur, maar na elke stap eerst even netjes en gestructureerd je administratie bijwerken. Hoe vaker je dat doet, hoe sneller en makkelijker het gaat en hoe meer plezier je gaat halen uit het doorkruisen (pun intended) van de papieren kerker.
Super leuk spel. Maar ik kan geen losse blokken vinden.
Wat te doen als mijn kerkers (blokken) op zijn?
Gr. Saskia
Het beste kan je dan contact opnemen met de uitgever en kijken wat die voor je kan doen. En wellicht is het slim om van te voren een paar blaadjes te plastificeren zodat je ze met een uitwisbare stift keer op keer kan blijven gebruiken.