Jaaroverzicht 2021 (Dagmar)

Geplaatst door

De mogelijkheden om af te spreken met vrienden om spellen te doen werden ook in grote delen van 2021 ernstig beperkt door alle Corona-maatregelen. Gelukkig waren er ook maanden waar er wel veel kon, mede dankzij de vaccinaties. En doordat het zo lang niet kon, was het des te fijner om weer gewoon samen een spel te doen. Het afgelopen jaar bevestigde voor mij dan ook dat spellen voor mij belangrijk zijn omdat ze een middel zijn om op een gezellige manier tijd met anderen door te brengen.

Een hoogtepunt op spellengebied was voor mij dan ook dat toen we niet meer thuis hoefden te werken en we op kantoor ook geen afstand meer hoefden te houden, ik met mijn collega’s eindelijk Pandemic Legacy Season 0 kon gaan spelen. Helaas zijn we nog niet heel ver gekomen, omdat het aantal besmettingen in de herfst weer veel te hard opliep en de druk op de zorg veel te groot werd waardoor we (terecht) weer moesten thuiswerken en social distancen. Maar hopelijk gaan de boosters er voor zorgen dat er over een tijdje weer meer kan en kunnen we dan weer verder spelen.

Ook mijn bezoek aan Spiel was geweldig. Het was heerlijk om door de Messe te lopen en overal nieuwe spellen te kunnen proberen. Aan de deur werden de QR-codes netjes gescand en iedereen had zonder zeuren zijn mondkapje op waardoor het behoorlijk veilig voelde. De donderdag was echt de leukste Spiel-dag ooit omdat het de eerste spellenbeurs was sinds Corona (het zoet na heel veel zuur) en het bovendien ook nog lekker rustig was waardoor ik me ongans gespeeld heb. Op de vrijdag en zaterdag werd het wel drukker, maar desalniettemin lukte het prima om plekjes te vinden om te spelen. Ik kwam dan ook met een flinke stapel nieuwe spellen thuis, die ik nog niet eens allemaal heb gespeeld.

Ik heb in totaal 662 keer een spel gedaan, waaronder Railroad Ink (42 keer), De Crew: Missie Diepzee (41 keer), Wingspan (32 keer), My City (25 keer), Alice’s Garden (23 keer), Scrabble (17 keer), De Dwergen van Nidavellir (17 keer) en Rajas of the Ganges: the Dice Charmers (16 keer).

Mijn favoriete spel van dit jaar was Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated. Ik speelde dit legacy-spel met Niek in de zomer en we hebben er ontzettend veel plezier van gehad. Het spel was leuk en het verhaal waar we door geleid werden was erg grappig en vermakelijk. Het is echt jammer dat het spel uit is. We hebben daarna ook het gewone Clank! aangeschaft en met plezier gespeeld.

In mijn lijstje met favoriete spellen volgen vervolgens nog twee legacy-spellen, namelijk Pandemic Legacy Season 0 en My City. Ik vind het echt super leuk om een spel dat verandert en zichzelf ontwikkelt te ontdekken. Verder staat De Dwergen van Nidavellir zonder twijfel in mijn top 5, ondanks zijn deprimerende uiterlijk. En Baumkronen neemt het laatste plekje in mijn top 5 in. Dit is echt een zeldzaam leuk tweepersoonsspelletje. Ik hoop dan ook dat er een Nederlandse editie komt zodat meer mensen dit spel gaan ontdekken.

Het meest bijzondere spel dat ik dit jaar gespeeld heb is Wonderboek. Dit is een innovatief spel waarbij een pop-up boek als bord wordt gebruikt. Het spel zit vol met grote en kleine verrassingen. Het is echt knap hoeveel er mogelijk is met zo’n pop-up boek en ik hoop dan ook dat makers van Legacy-spellen zich door dit spel laten inspireren.

In dit jaar hebben Niek en ik onszelf ook nog lekker bezig gehouden met een aantal Challenges waarbij we proberen alle spellen van een bepaalde groep te spelen. Zo hebben we de Nineties Challenge voltooid waarmee we in 2020 waren begonnen, speelden we alle Railroad Ink spellen en uitbreidingen tijdens de Railroad Ink Challenge en zijn we nu bezig met de List of Shame Challenge waarbij we proberen alle ongespeelde spellen uit onze kast eindelijk eens te spelen. En verder speelden we dus meerdere legacy/campagne-achtige spellen waarbij je ook het gevoel hebt dat je niet zo maar iets speelt, maar bezig bent om een groter doel te halen (Clank Legacy, My City, Welcome to the Moon en De Crew: Missie Diepzee). En dat kan je toch ook wel een beetje als een challenge zien.

Wat betreft de Spellengek-website waren de interviews met spelauteurs een hoogtepunt. Ik ben super trots dat het lukte om een aantal van mijn favoriete auteurs aan de tand te mogen voelen. De meeste van deze interviews gingen per e-mail, maar drie keer was het een echt Zoom-interview. Het was echt heel gaaf om met Reiner Knizia, Matt Leacock en Elizabeth Hargrave in een zoom-gesprek te zitten. Het is best arbeidsintensief om zo’n interview te doen en omdat het de laatste tijd erg druk was, ben ik er niet meer aan toe gekomen, maar ik hoop deze interviews volgend jaar weer op te kunnen pakken.

Voor komend jaar hoop ik natuurlijk heel erg dat we in ons dagelijks leven minder last gaan hebben van Corona door de (booster)vaccins (ik mag die van mij vandaag halen) en/of doordat het virus naar een onschuldiger variant muteert. Dat zou namelijk betekenen dat ik vaker dan in 2021 met vrienden of collega’s kan afspreken om gezellig bij elkaar te komen om spellen te doen. Het zou super fijn zijn als het lukt om Pandemic Legacy Season 0 uit te kunnen spelen met mijn collega’s. Ook zou het betekenen dat we weer naar Spiel en andere spellenbeurzen en spellendagen kunnen gaan.

Verder hoop ik dat het lukt om alle spellen in mijn kast die nog nooit gespeeld zijn een keer te spelen (The List of Shame Challenge). Vooral de Catan-uitbreidingen zullen daarbij een uitdaging vormen verwacht ik. Mijn kast is bovendien eigenlijk iets te vol, dus daar moet ik ook weer eens actie op ondernemen, vooral ook omdat er vast ook het komend jaar nog nieuwe spellen bij gaan komen.

Ik hoop dat dit jaar een nieuwe uitbreiding voor Wingspan uit gaat komen, maar het is opvallend stil op dat vlak dus schijnbaar zit hij nog niet heel dichtbij in de pijpleiding. Ook hoop ik dat de uitbreidingen voor De Dwergen van Nidavellir en De Verdwenen Ruïnes van Arnak in het Nederlands gaat verschijnen. En ik ben heel benieuwd naar Cascadia, Witchstone en Ark Nova.

Voor mij zit er altijd spanning op dat ik tegelijkertijd de spellen die ik heb graag vaker wil spelen (er staat zo veel leuks in mijn kast) en dat ik nieuwsgierig ben naar de nieuwe spellen. En dus koop ik te veel en speel ik te weinig wat ik al heb en neem ik me ieder jaar voor om dat meer in balans te brengen. Zou het dit jaar lukken? Vast niet helemaal, maar hopelijk al weer beter dan in het afgelopen jaar.

.