UITBREIDING
1-6 spelers
30 minuten
Auteur: Tom Lehmann
Uitgever:
Rio Grande Games
(2009)
Het spel …
Ondanks dat Race for the Galaxy mijn favoriete spel is, was Rebel vs. Imperium al een tijdje uit voor ik het kocht. Ik heb het niet bewust laten liggen in de winkel, maar ben ook niet als een gek op zoek gegaan. Een maandje langer wachten kon best.
Tegenstrijdig? Zeker niet: Race is voor mij veelzijdig genoeg, dat uitbreidingen veel minder nodig heeft dan bijvoorbeeld Dominion. Ook speelde de relatieve tegenvaller mee die The Gathering Storm was: weinig nieuwe kaarten en twee speelopties (het solospel en de doelen) waar ik niet echt warm van werd.
Rebel vs. Imperium is een meer traditionele uitbreiding. Hier vind je vooral extra kaarten: ruim 40 stuks, meer dan twee keer zoveel als in de vorige. Daaronder drie nieuwe startwerelden, waarmee het aantal op twaalf komt. Daarmee introduceert de uitbreiding een nieuwe regel: iedere speler krijgt nu twee startwerelden en mag er een kiezen om mee te spelen. De keuze van je startwereld en eerste hand van vier kaarten mag je op elkaar afstemmen. Omdat je altijd mag kiezen uit een militaire en niet-militaire wereld maakt dat de opening direct een stuk strategischer.
Een andere nieuwe regel is die van de overnames: sommige kaarten staan je in de Settle-fase toe om een militaire wereld van een ander over te nemen, in plaats van een wereld uit je hand te spelen. Dat klinkt drastischer dan het is: slechts drie kaarten bieden die mogelijkheid, die bovendien aan voorwaarden verbonden is. Bovendien kun je er voor kiezen om zonder deze optie te spelen, zonder dat de kaarten in kwestie waardeloos worden.
Tot slot bevat de uitbreiding extra doelen en fasekaarten voor een zesde speler.
… en de waardering
Rebel vs. Imperium is een schitterende uitbreiding voor Race for the Galaxy. De nieuwe kaarten geven het spel op allerlei verschillende manieren nieuwe impulsen. Een ‘groene wereld’-strategie lijkt nu definitief levensvatbaar en sommige verrassend dure kaarten kunnen het spel aardig op zijn kop zetten.
Het meest te spreken ben ik nog over de keuze van je startwereld aan het begin. Daardoor kun je veel gecontroleerder een strategie uitstippelen. Je bent minder van het geluk afhankelijk of je startwereld past bij je openingshand. Ook het spelen met doelen wordt interessanter. Je kunt nu aan het begin een bewustere keuze maken over welke doelen je wilt halen voor de nodige bonuspunten.
De overnameregels laat ik nog maar even liggen. Die nemen het halve regelboek in beslag en zijn slechts zelden relevant. Bovendien vind ik ze niet zo goed bij de rest van het spel passen. Race heeft die confronterende interactie niet nodig. Maar zelfs zonder alle opties ten volle te benutten, kan ik niet anders zeggen dat Rebel vs. Imperium een uitstekende uitbreiding is, die van Race een nog veelzijdiger spel maakt.