Fürchterliche Feinde

Geplaatst door

2-6 spelers
90 minuten
Auteur: Friedemann Friese
Uitgever: 2F Spiele (2006)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Fürchterliche Feinde is het slot van de spellentriologie waarin het avontuur wordt nagespeeld van de bevrijding van fee Fabula uit de handen van vorst Fieso. In Fische Fluppen Frikadellen heb je tevergeefs geprobeerd om de Fee vrij te kopen met fetisjen, in Finstere Flure moest je ontnappen uit de martelkelder van Vorst Fieso en in Fürchterliche Feinde is het tijd voor de final kill!

In Fürchterliche Feinde ga je het kasteel van vorst Fieso doorzoeken. Het kasteel is een groot doolhof vol met monsters en schatten. Je hebt dit nog nooit eerder gedaan dus voorzichtig begin je een gevecht met een zwak monsters. “Hmm, dat ging goed!”, denk je en je valt eens een wat sterker monster aan. Met het killen van elk volgend monster leer je er weer handige trucjes bij om nog sterkere monsters aan te kunnen. Inderdaad, Fürchterliche Feinde is een onvervalste dungeon crawler (denk Dungeons en Dragons, Heroscape en Runebound), maar dan met Friedemann Friese humor.

De originele twist die Friedemann aan dit spel heeft gegeven zit hem in de details. De kern van het spel is simpel, loop naar een monster, gooi met een dobbelsteen om te bepalen hoeveel schade je oploopt in dit gevecht, betaal dit met energiefiches. In plaats van lopen en/of vechten mag je ook de voorraad energiefiches aanvullen. De voorraad wordt tijdens het spel aangevuld doordat andere monsters worden verslagen of nieuwe delen van het kasteel toegankelijk worden.

Of je een monster kan aanvallen hangt af van je intelligentie (bijgehouden op de IQ meter). Je kan alleen monsters verslaan die net zo slim of dommer zijn dan jezelf bent. Vervolgens stijg je naar de nieuwe IQ-waarde die wordt bepaald door een vast getal (afhankelijk van het aantal spelers) op te tellen bij de waarde van het monster. Zodra je een beetje bijgeleerd hebt, kan het echter zijn dat je zo slim bent geworden dat je door het verslaan van een monster er geen extra intelligentie bij krijgt. In dat geval sterft het monster van angst voor zoveel wijsheid.

Een andere humoristische twist is dat vanaf een bepaald moment in het spel de speler met de minste intelligentie het fiche “domste speler” krijgt. Dit fiche geeft je het recht op twee privileges, waaronder de mogelijkheid om intelligentie te verwerven door in de leer te gaan bij een slimmere speler.

Zodra de twee badguys uit deze triologie (vorst Fieso en zijn monster Furunkulus) zijn verslagen is het spel afgelopen. De spelers bevrijden Fee Fabula en zij ontpopt zich tot een echte golddigger: ze schenkt haar hart aan de rijkste speler!

… en de waardering

Fürcherliche Feinde haalt helaas niet het niveau van de eerste twee spellen uit de trilogie. De regels zijn erg chaotisch opgeschreven, waardoor het tijdens het eerste potje echt even zoeken is, hoe het spel werkt. Omdat je je intelligentie stapsgewijs moet verhogen, is er vaak niet heel veel keus in welk monster je kan verslaan. Pas aan het eind van het spel valt er echt wat te kiezen. En omdat dat ook de monsters zijn met de grootste schatten, valt in die fase van het spel pas de beslissing wie er wint. Wat ook een nadeel is dat je soms op een punt kan komen dat je achterop raakt en maar heel moeilijk weer aansluiting kan vinden en je dus eigenlijk kansloos bent voor de eindoverwinning. De privileges die aan de domste speler kleven, zijn dan niet sterk genoeg om je echt weer op gang te helpen.

Maar Fürchterliche Feinde is ook weer geen slecht spel. Ik heb het met plezier gespeeld en wil het graag nog een keer doen (maar niet met meer dan vier spelers want dat zit er echt te veel tijd tussen je beurten). Het spel is sfeervol vormgegeven en er zitten grappige monsters bij. Na twee toppers is het gewoon een beetje teleurstellend dat het laatste spel wat zwakker is, maar als je naar dit spel alleen kijkt is het een aardige dungeoncrawler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *