Indus

Geplaatst door

2-4 spelers
30-45 minuten
Auteur: Wolfgang Panning
Uitgever: Queen Games (2004)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel …

Oude beschavingen spreken erg tot de verbeelding, en zijn daarom populaire spelthema’s. Meestal speelt het spel in kwestie zich in de bewuste tijd af (zoals Eufraat en Tigris of Civilization), soms zijn het de ruïnes die opgegraven worden. Het bekendste voorbeeld van zo’n spel is natuurlijk Tikal. Indus heeft een vergelijkbaar thema, al geeft de titel aan dat de opgravingen nu elders plaatsvinden.

De doos en het spelmateriaal zijn erg mooi vormgegeven: veel detail, warme kleuren en lekker grote houten schijven (die je zelf mag beplakken met stickertjes met daarop enkele bekende figuren uit de fictieve archeologenwereld, zoals Indiana J. en Lara C.). Het spelverloop is daarentegen een stuk minder gedetailleerd, want Indus is in feite een luchtig familiespel met een aansprekend thema.

De houten schijven stellen expeditieleden voor in drie niveaus: professoren, assistenten en werklui. De leden van de verschillende expedities beconcurreren elkaar in de Indusvallei om de mooiste en meest waardevolle artefacten op te graven. Op het speelbord, dat variabel is à la Kolonisten, staat een ratjetoe van verschillende soorten ruïnes afgebeeld: gebouwen, kanalen, muren, enzovoort. Het speelbord bestaat uit zes bij zes vakken, met daaromheen een kader. Op dit kader bevinden zich de startposities van de expeditieleden, van waaruit ze de opgravingen betreden. Waar ze terechtkomen wordt bepaald door een dobbelsteen: nadat je geworpen hebt, mag je kiezen welk expeditielid je zet. Deze beweeg je in een rechte lijn een aantal vakjes gelijk aan je worp, en daar blijft het tot het eind van het spel staan. De nukken van het lot kun je enigszins sturen doordat je voor een professor of assistent twee of een keer opnieuw mag gooien, als de worp je niet aanstaat. Je kunt een expeditielid van een andere speler slaan als je er in slaagt twee van je eigen leden op hetzelfde vakje te krijgen, maar eenmaal ingezette schijven worden niet meer verplaatst.

Als alle expeditieleden op het bord staan, volgt de telling. Per type opgraving wordt gekeken wie daar de meeste expeditieleden hebben ingezet. Deze spelers krijgen de artefacten die daar te vinden zijn. Ieder artefact is een bepaald aantal punten waard. Voor het slaan van andermans expeditieleden krijg je ook punten. Wie in totaal de meeste punten heeft, wint het spel.

… en de waardering

Verwend door Tikal, hoopte ik bij een spel over opgravingen in de Indusvallei op een aansprekend spel met strategisch en tactisch interessante mogelijkheden. Dat bleek helaas niet het geval, maar toch is Indus geen teleurstelling. Het speelt lekker vlot weg, je hebt nog wel enige invloed op waar je expeditieleden terecht komen, en je kunt elkaar lekker pesten door elkaars expeditieleden te slaan of te bedekken. Voor veelspelers heeft het niet veel om het lijf, maar als luchtig familiespel kan Indus er absoluut mee door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *