Little Town

Geplaatst door

2-4 spelers (vanaf 10 jaar)
45 minuten
Auteur: Shun en Aya Taguchi
Uitgever: Iello (2019)
Uitbreiding

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Toen ik 20 jaar geleden de spellenwereld betrad, kwamen de meeste nieuwe spellen uit Duitsland. De meest succesvolle daarvan werden vervolgens snel opgepikt door andere uitgevers (zoals in Nederland door het toen nog maar pas opgerichte 999 games). Tegenwoordig is de spellenwereld een stuk internationaler geworden. Little Town (niet te verwarren met Tiny Towns) is daar een voorbeeld van. Dit is een spel dat oorspronkelijk in Japan is uitgegeven, maar dat opgepikt werd door een Amerikaanse uitgever die het spel inmiddels in 10 talen heeft uitgebracht (maar helaas nog niet in het Nederlands).

In Little Town bouwen de spelers samen een klein stadje in een mooie vallei. Deze vallei staat op het speelbord dat centraal op de tafel ligt. Het grootste deel van deze vallei bestaat uit gras, maar op een paar plekken liggen rotsen, bossen en vijvers. Alle spelers starten met een aantal mannetjes en een klein beetje geld. Deze mannetjes hebben hun hoofd vol met ideeën over wat ze allemaal willen gaan bouwen in deze vallei, zoals bijvoorbeeld een bakkerij, een winkel, een kerk of een bierbrouwerij. De gebouwen die ze willen bouwen staan op tegels die aan de rand van het bord liggen. Om deze gebouwen te bouwen, heb je echter grondstoffen nodig.

De spelers kunnen aan grondstoffen komen door in hun beurt een mannetje op het bord te zetten. Je mag vervolgens de grondstoffen pakken die horizontaal, verticaal of diagonaal aan je mannetje grenzen. In plaats van grondstoffen pakken, kan je je mannetje ook op het bouwterrein-veld plaatsen. Als je dit doet, dan mag je één van de gebouwtegels bouwen door de gevraagde grondstoffen in te leveren. Het gebouw dat je bouwt leg je vervolgens ergens op het bord (en markeer je met een huisje in jouw kleur). Elk gebouw dat je bouwt, levert direct een aantal punten op.

Op elk gebouw staat een speciale actie afgebeeld, die je mag uitvoeren als je je poppetje naast dit gebouw plaatst. De eigenaar van het gebouw mag dit “gratis” doen, de andere spelers moeten één geld aan de eigenaar betalen om gebruik te mogen maken van het gebouw. Met sommige gebouwen kan je bijvoorbeeld grondstoffen omzetten in punten, met andere krijg je iets of mag je dingen ruilen.

Behalve door het bouwen en gebruiken van gebouwen, kan je ten slotte nog punten scoren door de opdrachtenkaarten te vervullen (alle spelers krijgen daar een aantal van aan het begin van het spel). Helaas is het niet altijd feest en is het ook mogelijk om punten te verliezen. Je mannetjes werken niet op een lege maag en aan het eind van iedere ronde moeten ze dus gevoed worden (met graan of vis). Als je niet genoeg voedsel hebt, dan verlies je punten.

Na vier rondes is het spel afgelopen. De speler die dan de meeste punten heeft, wint het spel.

…en de waardering

Er zijn natuurlijk al heel veel werkverschaffers-spellen (denk aan Agricola, Het Stenen Tijdperk en Everdell). Little Town is echter een stuk toegankelijker dan deze bekende voorbeelden. De regels zijn heerlijk simpel: iedere beurt plaats je een mannetje en activeer je alle gebieden/gebouwen om hem heen of je plaatst hem op het bouwterrein om een nieuw gebouw te bouwen.  Aan het begin van het spel is het bord nog lekker leeg en dus overzichtelijk. Maar hoe meer gebouwen er gebouwd worden, hoe meer keuzes je hebt en hoe interessanter het spel wordt. Je kan elkaar daarbij ook lekker in de weg zitten door net op dat plekje te gaan staan waar een ander op aasde of door een gebouw voor iemands neus weg te grissen.

Doordat het spel zo simpel begint, is het heel geschikt als introductie op het genre. En doordat er iedere keer andere gebouwen gebruikt kunnen worden en die vervolgens op een andere plekken gebouwd zullen worden, zal geen spel hetzelfde zijn. Ik denk dan ook dat Iello er de veel mensen een plezier mee heeft gedaan om dit vlotte spelletje uit Japan toegankelijk te maken voor de rest van de wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *