2-5 spelers (vanaf 10 jaar)
15 minuten
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Kosmos (2021)
Het spel…
Waar het mijn spellencollectie betreft huizen er in mij een calvinist en een koopverslaafde. Aan de ene kant koop ik alleen spellen die ik ken en leuk vind en doe ik spellen weg zodra ze te weinig op tafel komen. Aan de andere kant heb ik een onbedwingbare neiging om van bepaalde spellen ongezien iedere nieuwe uitbreiding of variant te kopen. Staat er bijvoorbeeld ‘Lost Cities’ in de titel, dan móét ik het hebben.
Lost Cities: Roll & Write is de jongste telg in de familie en haakt aan bij de al enkele jaren durende rage van het dobbel-en-kras genre, waarvan Qwixx, Clever en Keer op Keer een paar van de bekendere voorbeelden zijn. Lost Cities: Roll & Write is precies wat de titel belooft. Het combineert elementen uit die spellen met het basisidee van de Lost Citiesfamilie: steeds hogere getallen invullen.
Iedere speler krijgt een blaadje met daarop voor zes expedities een kolom, plus kolommen voor kruiken en mislukte worpen. De actieve speler dobbelt drie tienzijdige genummerde dobbelstenen en drie gewone met de zes kleuren van de expedities en kiest van elke soort een dobbelsteen. Net als in Keer op Keer kiezen de andere spelers een combinatie van de overgebleven dobbelstenen. Als je aan een expeditie begint, vul je onderaan in de kolom het geworpen getal in. Daarna mag je bij die kleur alleen nog maar een getal invullen dat gelijk is aan of hoger dan het laatste opgeschreven cijfer.
Bij sommige vakjes mag je bij het invullen een kruik afvinken, of direct op een plek naar keuze een getal invullen. Wie als eerste het zevende vakje van een kolom invult of afvinkt ontvangt een bonus. Kun je of wil je geen van de mogelijke combinaties invullen, dan vink je een mislukte worp af. Het spel eindigt als alle bonussen gescoord zijn, of iedereen de kolom van de mislukte worpen vol heeft. Je telt de punten per kolom bij je bonussen op en de speler met de hoogste score wint.
…en de waardering
Voor iedereen die wel eens een Lost Citiesvariant en een roll & write-spel heeft gespeeld heeft Lost Cities: Roll & Write nauwelijks uitleg nodig. Nieuw is de aanpak van de mislukte worpen. In vrijwel alle spellen in dit genre is dit alleen maar negatief, Knizia maakt hier een gecalculeerd risico van. Ook mislukte worpen kunnen veel punten opleveren, maar als je te vaak een combinatie weigert raak je alle punten weer kwijt. Samen met de strijd om de bonussen geeft dat het spel een eigen dynamiek en karakter.
Tegelijk blijft het een luchtig dobbelspel, waar je grotendeels afhankelijk bent van de grillen van het lot. Met tienzijdige dobbelstenen is de onzekerheid nu eenmaal groot. Het is daardoor wat minder intens dan de andere spellen in de familie, maar desondanks een vlot en plezierig tussendoortje.