Maandoverzicht: december 2022 (Dagmar)

Geplaatst door

En toen zat de laatste maand van 2022 er ook al weer op. En dat is jammer, want dat betekent ook dat mijn kerstvakantie er weer (bijna) op zit. Deze kerstvakantie was niet helemaal wat Niek en ik er van gehoopt hadden. We deden namelijk om de beurt mee met de griepgolf en waren daardoor veel aan huis gekluisterd. Onder andere twee spellendagen die ik gepland hadden gingen daardoor niet door (of beter gezegd: gingen door zonder mij). Veel van de andere leuke uitjes die we gepland hadden, gingen eveneens niet door. Maar het is wel gelukt om naar Utrecht te gaan om daar de Napolitaanse kerststal van het Catharijneconvent te bezoeken (aanrader! Je kan er nog naar toe tot en met 8 januari en de entree is gratis). En natuurlijk zijn we in Utrecht even bij wat spellenwinkels naar binnen gelopen en kwamen we daar niet met lege handen naar buiten.

In totaal speelde ik 75 spellen, waaronder vier nieuwe. Over Fossiils schreef ik al een recensie, dus die sla ik hier verder over.

Toen Scout vorig jaar voor de Spiel des Jahres werd genomineerd, was het spel in no time uitverkocht. Schaarste maakt hebberig en toen ik het spel in Utrecht in de winkel zag liggen, ging het onmiddellijk mee. Scout is een spel van de Japanse uitgever Oink dat in het kenmerkende kleine rechthoekige doosje zit. Het spelmateriaal ziet er vervolgens net zo saai uit als de omschrijving van het spel klinkt. De basis van het spel is namelijk een deck kaarten waarop telkens twee nummers staan (de kant die bovenaan staat telt, maar als je de kaart omdraait krijg je het andere getal). Ik heb het spel alleen nog maar met twee spelers gedaan en daarvoor gelden net andere regels dan voor de meerpersoons variant. In dit maandoverzicht ga ik in op de tweepersoonsvariant, de meerpersoonsvariant volgt zodra ik de kans heb gehad die uit te proberen. Als je aan de beurt bent moet je een combinatie van oplopend genummerde kaarten of juist dezelfde kaarten spelen. De catch daarbij is dat je de kaarten in je hand niet van volgorde mag veranderen bij het spelen (denk Boonanza). Je moet er verder voor zorgen dat jouw gespeelde kaarten sterker zijn dan die van de andere speler (meer kaarten, sterkere combi of hogere kaarten). Als je dit niet kan of wil, dan moet je eerst kaarten scouten van de andere speler. Je levert dan één van de drie fiches die je aan het begin van een ronde kreeg in en pakt een kaart van de andere speler (dit mag je eventueel meerdere keren achter elkaar doen) en stopt deze waar jij wil in je hand waarbij je ook nog mag kiezen welk van de twee getallen die op de kaart staat boven aan staat. En daarna speel je alsnog een betere set uit en krijg je als beloning alle (resterende) gespeelde kaarten van de andere speler voor jouw puntenstapel. Een ronde duurt net zo lang tot of iemand al zijn kaarten heeft uitgespeeld of een speler geen scout-fiches meer heeft en ook geen sterkere combinatie kaarten meer kan uitspelen dan die van de andere speler. De kaarten die je dan nog op hand hebt, leveren minpunten op en de kaarten van de andere speler die je gescoord hebt leveren pluspunten op. Wie na twee rondes de meeste punten heeft gescoord, wint het spel.

De omschrijving van Scout doet geen recht aan hoe ontzettend leuk dit spel is. En dan is, als ik af ga op de reacties op Boardgamegeek, de tweepersoonsversie nog maar het slappe aftreksel van het spel als je met meer spelers bent. Het is echt een leuk puzzeltje om je hand te bekijken en te bedenken hoe je met zo weinig mogelijk stappen sterke combo’s maakt. Dat kan door kaarten die in de weg zitten, weg te spelen maar soms ook door een gerichte scout-actie. Maar ja dan moet je wel de kans krijgen om die ene kaart te scouten  (als er een vijf en zeven naast elkaar in je hand staan, dan wil je graag de missende zes scouten). Als die kans zich niet voordoet, dan kan je kijken of de kaarten die je wel kan scouten op een andere manier te gebruiken zijn om je hand te versterken. En je hebt maar drie scout-fiches dus je mogelijkheden zijn beperkt. Het is heel bevredigend als het vervolgens lukt om de kaarten zo uit te spelen als jij wilt en je door eerst de zwakke broeders op te ruimen een monster-combi overhoudt. Scout ziet er misschien niet echt aantrekkelijk uit, maar is echt een top spel.

Het tweede spel dat uit Utrecht mee naar huis ging was Gift of Tulips. Dit spel heb ik in 2021 gebacked op Kickstarter. Het spel zou in februari geleverd worden. Het is niet raar dat dat niet gehaald werd, maar vanaf mei begon het spel in veel delen van de wereld geleverd te worden. In veel delen, maar niet in Europa. Ik heb heel veel begrip voor tegenslagen bij Kickstarters en veel geduld, zolang ik maar goed en eerlijk op de hoogte gehouden word. En dat is precies wat er niet gebeurde en gebeurt bij de campagne voor Gift of Tulips. De uitgever sprak keer op keer de verwachting uit dat de spellen snel geleverd zouden worden en gaf aan dat ze onderweg waren, maar had geen flauw benul waar de spellen precies waren en hoe lang het nog zou duren voor ze daadwerkelijk geleverd zouden worden. Ondertussen zag ik in september (denk ik) het spel al in de winkel liggen. Toen op Kickstarter in reactie op andere mensen die ook klaagden werd aangeboden dat je je geld terug kon vragen, heb ik dat dan ook gedaan. De Europese backers van Gift of Tulips wachten nog steeds op hun spel, dus ik heb de goede keus gemaakt. Maar het leek me nog steeds een leuk spel en dus heb ik het spel gekocht toen ik het in de spellenwinkel zag liggen.

In Gift of Tulips ga je tulpen verzamelen en weggeven en scoor je hier punten mee. Als je aan de beurt bent, dan moet je twee keer een kaart trekken en beslissen wat je hier mee doet. Je mag niet dezelfde actie kiezen en je moet al bepalen wat je met je eerste kaart doet, voor je de tweede hebt gezien. Het eerste wat je met de kaart kan doen is hem zelf houden. Het tweede wat je kan doen is de kaart weggeven en dan krijg je net zo veel punten als de kaart waard is plus nog een bonus als de tulpensoort hoge ogen gooit op het Amsterdamse tulpfestival (wie kent het niet…). En het derde wat je kan doen is de kaart in de voorraad van het Tulpenfestival leggen. De tulpen die daar het hoogste scoren leveren bonuspunten op voor de speler die er de meeste van heeft. Als de stapel kaarten op is, worden de punten verdeeld en wie dan de meeste heeft, wint het spel.

Gift op Tulips zou niet misstaan in de giftshop van de Keukenhof of in een toeristenwinkel in Amsterdam. Het spel is ontworpen door een Amerikaanse met Hollandse roots en die is helemaal los gegaan op Hollandse symbolen in het Delfts blauw en natuurlijk de tulpen. Gift of Tulips doet een beetje aan Biblios en Lang Leve de Koning denken door het moeten bepalen wat je met een kaart doet voor je weet welke andere kaart je nog krijgt. En dat is een leuk mechanisme. Ik heb dit spel alleen nog met zijn tweeën gespeeld en daarmee kwam het denk ik alleen nog niet helemaal tot zijn recht doordat er met twee niets te verdeel en heersen is. Mijn eerste indruk is desondanks positief. Dit is een prima, toegankelijk kaartspelletje.

Het derde spel dat ik in Utrecht scoorde was Three sisters. Dit is een roll & write spelletje over tuinieren. De drie zussen in de titel van dit spel zijn namelijk geen mensen, maar gewassen. De oorspronkelijke inwoners van Amerika hadden namelijk ontdekt dat het heel handig is om drie gewassen bij elkaar te planten omdat ze elkaar versterken. Het gaat om mais, bonen en pompoenen. De mais is een mooi hoog gewas waar de boontjes lekker tegen aan kunnen groeien, terwijl de pompoenen de grond bedekken met hun bladeren waardoor daar geen onkruid gaat groeien. De boontjes zorgen er ook nog voor dat er stikstof de grond in gaat, wat de pompoenen en mais weer helpt om te groeien. Dat is dus een win-win-win situatie. Alle spelers krijgen in dit spel twee briefjes waarop hun tuin staat. Ieder ronde worden er een aantal dobbelstenen gegooid en die worden op een bordje gelegd. Als je aan de beurt bent, dan kies je één van deze (resterende) dobbelstenen uit. het nummer geeft aan in welk perceel van je tuintje (er zijn er zes) je zaden mag gaan planten of alle eerder geplante zaden water mag gaan geven (waardoor ze gaan groeien). En daarnaast mag je nog de actie uitvoeren die op het vakje stond waar de dobbelsteen stond. Met deze actie kan je bijvoorbeeld in je schuurtje handige hulpmiddelen activeren waardoor je meer punten kan scoren of je sneller dingen kan bereiken. Maar je kan ook fruit gaan kweken of voor je bijen gaan zorgen. Dit levert allemaal op verschillende manieren voordeeltjes en punten op. Nadat alle spelers een dobbelsteen hebben gekozen, wordt voor iedereen nog de laagste resterende dobbelsteen geactiveerd en krijg je nog een ronde actie. Na acht rondes is het spel afgelopen en wie dan de meeste punten heeft, heeft gewonnen.

Er zijn heel veel wegen naar Rome in Three sisters doordat je op heel veel manieren punten kan scoren. De eerste keer is dat een beetje overweldigend. Maar na één potje weet je wel zo’n beetje hoe alles werkt. Maar dat maakt het spel er niet eenvoudiger op, want er valt gewoon heel veel te kiezen en beslissen. Ga je dit keer punten scoren door je vol te richten op het kweken van mais en bonen (die direct punten opleveren) of ga je pompoenen kweken (die via een omweg punten opleveren) of ga je je op je bijenkorf richten en zijn de groenten maar bijzaak. Ondanks al deze keuzes, speelt Three sisters lekker vlot en zijn de acht rondes altijd sneller voorbij dan je lief is. Je had altijd nog zo veel meer willen doen. Juist doordat het werk nooit af is, blijft dit spel leuk. Je hebt nooit het gevoel alles gezien, gedaan en bereikt te hebben en dat schept ruimte voor verschillende strategieën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *