Risk 2210 AD

Geplaatst door

3-5 spelers
150 minuten
Uitgever: Avalon Hill (2001)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 1]

Het spel …

Voor veel spellengekken zal Risk het spel geweest zijn waar ze veel uurtjes in staken voor ze in aanraking kwamen met al die mooie Duitse spellen (of Amerikaanse, afhankelijk van je smaak). Voor mij was dit in ieder geval zo en ondanks dat ik het in geen jaren gespeeld heb, vermoed ik dat Risk wel in de top-3 staat van mijn meest gespeelde bordspellen. In tegenstelling tot veel anderen ben ik Risk nooit gaan beschouwen als een stompzinnig dobbelfestijn en kijk ik niet met spijt terug op de periode dat Risk het enige fatsoenlijke bordspel was dat ik kende.

Vanzelfsprekend was ik een paar jaar geleden dus geïnteresseerd in Risk 2210 AD, een geavanceerde versie waarbij ook de maan en de oceanen tot slagvelden worden. Maar dat zijn niet de belangrijkste veranderingen aan het spel. Die zijn wel dat er nieuwe, ik zou haast zeggen Duitse, elementen aan het spel zijn toegevoegd.

In de eerste plaats duurt het spel nu precies vijf beurten. Geen eeuwigdurend getouwtrek om continenten meer om die opdracht te vervullen, gewoon vijf beurten spelen en klaar.
Als het verder gewoon Risk zou blijven was het spel snel gespeeld. Zo heel veel meer dan een paar gebieden aanvallen doe je daar in een beurt niet. Maar ‘gelukkig’ zijn er in Risk 2210 AD genoeg andere zaken om te doen in een beurt. Zo begint iedere ronde op het bieden op de spelersvolgorde deze beurt. Bieden gaat met energie, die je op dezelfde manier krijgt als extra troepen, namelijk door het bezit van gebieden en hele continenten.

Met energie kun je verder aanvoerders aanschaffen en actiekaarten kopen en inzetten. Deze actiekaarten zijn er in vijf soorten en horen elk bij een aanvoerder. Aanvoerders tellen bovendien als legereenheid, maar dan wel een waarbij je een achtzijdige dobbelsteen mag gooien in plaats van de normale.

Het spel eindigt na vijf beurten, waarbij iedereen zijn punten telt. Punten verdien je met gebieden, hele continenten en sommige actiekaarten. Wie de meeste punten heeft, wint het spel.

… en de waardering

Met Risk 2210 AD probeert Risk met de ontwikkelingen in bordspellenland mee te gaan. Dat lukt tot op zekere hoogte, want het spel biedt je een stuk meer opties om de winst te bereiken. Helaas halen al die opties ook erg de vaart uit het spel. Risk 2210 AD duurt ongeveer even lang als het origineel (zo’n twee à drie uur), maar de individuele beurten zijn een stuk langer. In Risk waren de beurten over het algemeen snel voorbij en hoefde je over het algemeen nooit lang te wachten. In Risk 2210 AD gebeurt er echter veel in een beurt waar alleen de actieve speler bij betrokken is. Daar staat gelukkig wel tegenover dat die nare en hondslaffe strategie uit Risk, eindeloos bijsterken en dan met gigantische legers ten strijde trekken, in Risk 2210 AD niet loont. Wil je winnen, dan zul je gebieden moeten veroveren en wel nu!

Al met al is Risk 2210 AD nog steeds Risk. Riskhaters kunnen het dus beter links laten liggen. Door de extra variatie is het zeker voor doorgewinterde Riskfanaten iets om te proberen. Ook voor wie op het oude Risk is uitgekeken biedt het weer wat nieuws. Wat mezelf betreft, geef ik toch de voorkeur aan de oude variant. Met de juiste instelling speelt dat lekker vlot door en ben je een stuk meer bezig. Voor alternatieve veroveringsspellen zal ik toch sneller naar Wallenstein, War of the Ring of BattleLore grijpen dan naar Risk 2210 AD.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *