Spelauteur onder het vergrootglas: Wei-Min Ling

Geplaatst door

De afgelopen twintig jaar is de spellenwereld steeds internationaler geworden. Spellen worden overal gespeeld én overal bedacht. Wei-Min Ling is een spelauteur en -uitgever uit Taiwan. Zijn bekendste spel is Walking in Burano. Andere spellen van zijn hand zijn Walking in Provence en Mysterie of the Temples.

Wie is Wei-Min Ling?

Kan je je kort voorstellen aan onze lezers. Wie is Wei-Min Ling behalve een spelauteur?

Ik ben in 1984 geboren en woon in Taiwan. Tijdens mijn studententijd speelde ik Magic: The Gathering, Bridge en World of Warcraft. Na mijn afstuderen ging ik als developer van computergames aan de slag bij een gamebedrijf. Ik ben een grote fan van Playstation en speel al 25 jaar computergames. Daarnaast speel ik nu 10 jaar bordspellen.

Hoe ben je een spelauteur geworden?

Toen ik 6 jaar in de game-industrie had gewerkt, stelde Johnson, mijn beste vriend, voor om samen met hem Emperor-S4 op te richten, een bedrijf dat zich met bordspellen zou gaan bezighouden. We probeerden eerst om een soort Taiwanese versie van Boardgamegeek te ontwikkelen, maar dat werkte niet. Daarna probeerden we zelf spellen te ontwikkelen en uit te geven aangezien ik al ervaring had met het ontwikkelen van computergames.

Wat zou je geworden zijn als je geen beroemde spelauteur was geworden?

Dan zou ik waarschijnlijk nog steeds computergames ontwikkelen.

Over het ontwerpen van spellen

Op welk spel dat je ontworpen hebt ben je het meest trots?

Ik ben het meest trots op Walking in Burano omdat dat mijn meest succesvolle spel is. Als mensen mijn spellen niet willen spelen dan heeft het spel geen waarde. Ik ben daarom het meest trots op mijn populairste ontwerp.

Wat is het leukste aspect van het zijn van een spel-auteur?

Om “iets” te creëren dat mensen leuk vinden. Ik ben er dan trots op dat ik dat bereikt heb.

Zijn er spellen of spel-mechanismen die je graag zelf bedacht zou willen hebben?

Deck-building omdat dat spel-mechanisme in bijna elk type spel gebruikt kan worden en meestal goed werkt.

Welk advies kan je mensen geven die ook een spel-auteur willen worden?

Besef je dat het niet altijd leuk is, je zult met veel onzekerheden te maken krijgen.

Wat is je belangrijkste bron van inspiratie voor spellen?

Bordspellen, computergames en anime (Japanse tekenfilms).

Over het spelen van spellen

Waarom vind je het leuk om spellen te doen?

Ik vind het leuk om spellen te doen omdat je keer op keer opnieuw kan beginnen (“restart system”). Je kan dan leren van je eerdere ervaringen, jezelf verbeteren en zo iedere keer wat beter worden in het spel. Je inspanningen betalen zich uiteindelijk altijd uit.

Speel je ook spellen van andere auteurs? En zo ja, wat zijn dan je favoriete spellen?

Natuurlijk speel ik spellen van andere auteurs. Mijn favoriete euro-game is The Castles of Burgundy vanwege de mooie mix van geluk, taktiek en langetermijn strategie. Het spel werkt bovendien met elk speleraantal en met verschillende typen spelers. Mijn favoriete non-euro-game is The Resistance: Avalon vanwege de mix van bluf, deductie en onderhandelen. Het is een geweldige ervaring om de verschillende rollen in dit spel te spelen.

Over het zijn van een Taiwanese bordspeler, auteur en uitgever

Kan je ons wat vertellen over de Taiwanese bordspellen-cultuur?

Sinds 2010 zijn bordspellen in Taiwan steeds populairder geworden. En dan niet zo zeer onder gezinnen, maar vooral onder jonge mannen en basisschoolkinderen. Het is super makkelijk om spellen te kopen, zowel online als in een winkel. Het aantal spellenwinkels in onze hoofdstad Taipei is hoger dan in hoofdsteden in Europa of Amerika. Mensen spreken eerder in spellenwinkels af om een spel te doen, dan thuis.

Is er een verschil tussen Euro-games en Asia-games?

Bordspellen worden nog maar kort als hobbymogelijkheid gezien in Taiwan. Bijna alle ontwerpers zijn jonge mannen. Hun hobby’s, cultuur en lifestyles zijn anders dan die van ontwerpers uit het westen. Het grootste verschil is volgens mij dat in Azië meer kleine spellen en meer spellen met een anime-thema worden ontwikkeld.

Je bent één van de oprichters van de uitgever Emperor-S4. Kan je ons iets vertellen of de ontstaansgeschiedenis van Emperor-S4 en over jullie ervaringen vertellen?

Zoals ik eerder al vertelde, ben ik door mijn vriend Johnson gevraagd om mee te doen met het oprichten van Emperor-S4 in 2013. Een eigen onderneming oprichten is iets heel anders dan spellen ontwerpen. Je moet ook veel tijd besteden aan zaken als sales, marketing, training en andere zakelijke activiteiten. Er blijft dan niet zo veel tijd over om spellen te produceren. Maar tegelijkertijd geeft het me veel voldoening als het me lukt om al deze zaken goed te managen. Ik ben nog steeds niet overal goed in en leer nog steeds bij.

Wat kunnen we van Emperor-S4 verwachten in de toekomst?

Vanwege persoonlijke redenen hebben mijn vrouw Maisherly (een getalenteerd illustratrice) en ik Emperor-S4 in 2020 verlaten. We zijn bezig om een nieuwe uitgever op te richten met de naam MaiMin Games. We zijn van plan om samen nieuwe spellen te gaan ontwikkelen en uit te gaan geven. Maisherly zal de illustraties dan voor haar rekening nemen en ik het ontwerp van de spellen. We willen ons gaan focussen op euro-games en we zijn van plan om twee pocket-size strategie spellen uit te gaan geven in 2021. Als je meer wil weten, dan kan je ons volgen op twitter (@maimin_games).

Over Covid

Hoe beïnvloedt Covid je dagelijks leven en je mogelijkheden als spelauteur en -uitgever?

Covid beïnvloedt mijn leven nauwelijks. Taiwan heeft het op Corona-gebied goed gedaan. We kunnen nog steeds uit eten gaan in restaurants, met vrienden afspreken en bordspellen doen. We moeten wel de hele tijd mondkapjes dragen. Voor mij als spelauteur is het wel vervelend dat de spellenbeurzen in Amerika en Euroap niet door gaan. Ik hoop dat de Covid-pandemie snel voorbij zal zijn.

Ik heb dit interview zelf vertaald uit het Engels. Als je liever de originele tekst lees, dan kan dat op BGG (klik hier).

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *