UITBREIDING
2-4 spelers
30-60 minuten
Auteur: Alan R. Moon en Jan Vincent
Uitgever: Days of Wonder (2011)
Het spel…
De eerste losse uitbreiding die ooit uitkwam voor Ticket to Ride was die voor Zwitserland. Ik ben een Ticket to Ride fan van het eerste uur en heb deze uitbreiding indertijd (2007) meteen gekocht. Na het uitbrengen van de Zwitserland-uitbreiding bedacht Days of Wonder dat ze de uitbreidingen voor Ticket to Ride voortaan in een serie uit zouden brengen (Map Collection genaamd). Het eerste spel in deze serie was een dubbelzijdige kaart met Team Asia en Legendary Asia. Het tweede spel was wederom een dubbelzijdige kaart, dit keer met India én Zwitserland. Als fan van het eerste uur voelde ik me hierdoor een beetje genaaid. Ik had geen zin om de volle mep te betalen voor een uitbreiding die ik voor de helft al had. Ik heb de aanschaf van deze uitbreiding dan ook bijna tien jaar uitgesteld. Pas dit jaar ging ik voor de bijl toen ik tijdens mijn zelfbedachte Ticket to Ride Challenge alle uitbreidingen speelde en ik mijn verzameling compleet wilde hebben.
Op de dubbelzijdige kaart in deze uitbreiding vind je aan de ene kant de kaart van Zwitserland en aan de andere kant die van India. De Zwitserland-uitbreiding is exact hetzelfde als de losse uitbreiding die ooit verkrijgbaar is geweest. Dit is een uitbreiding speciaal voor 2 of 3 spelers. In deze uitbreiding werden voor het eerst de tunnels geïntroduceerd werden. Als je een tunnel bouwt, dan moet je na het bouwen 3 kaarten van de trekstapel opendraaien. Als daar kaarten (of jokers) in de kleur van de tunnel bij zitten, dan moet je extra kaarten (of jokers) inleveren. Verder kan je op deze kaart routes maken naar de buurlanden van Zwitserland (zoals Frankrijk en Oostenrijk). Het bijzondere van opdracht-kaarten naar de buurlanden is dat je altijd mag kiezen naar welk buurland je gaat. Hoe verder weg, hoe meer punten je er voor krijgt. Zo is er een kaart waar je Zürich moet verbinden met het buitenland, als je naar het dichtbij gelegen Duitsland bouwt dan levert dat 3 punten op, voor Oostenrijk en Frankrijk krijg je 7 punten, maar als je naar het ver weg gelegen Italië bouwt, dan krijg je zelfs 11 punten. Je scoort overigens alleen één van deze routes.
De India-kant van het bord kan je met twee tot vier spelers spelen. In deze variant maken we voor het eerst kennis met veerboten waarbij je verplicht een aantal jokers moet inzetten als je ze wilt bouwen. Maar dat is niet de belangrijkste twist. De echte twist van deze variant is dat je extra punten kan scoren als het je lukt om een opdracht dubbel te vervullen. Je moet hiervoor dus als het ware een soort cirkel-verbinding aanleggen. Hoe vaker je dit lukt, hoe meer bonuspunten je scoort.
…en de waardering
Ik speel alle Ticket to Ride spellen met veel plezier, maar natuurlijk zijn er verschillen. De Zwitserland kaart vind ik een wat minder sterke variant. Bij deze variant kan je heel veel punten scoren met tickets waar Zwitserse buurlanden bij betrokken zijn. Het loont dus om snel wat verbindingen over de grenzen aan te leggen en vervolgens veel opdrachten te trekken in de hoop dat je kaarten naar het buitenland trekt. Als het niet lukt om de kaart te maken dan verlies je het aantal punten van de goedkoopste verbinding. Dat zijn er vaak maar een paar dus dat risico valt in het niet van de winsten die je kan maken met de opdrachten die je wel scoort. Met een beetje geluk trek je bijvoorbeeld zowel de kaart die Frankrijk met de buitenlanden verbindt en die van Oostenrijk en scoor je op die manier twee keer je lange route Oostenrijk – Frankrijk. Doordat het belang van de opdrachtkaarten zo groot is in deze versie, wordt het een beetje een loterij wie de meeste opdrachten met buitenlandverbindingen trekt. En dat is toch een beetje een smetje op het speelplezier (zeker als je daardoor verliest).
De India kaart daarentegen vind ik één van de leukste Ticket to Ride kaarten. De twist is heel simpel, maar geeft het spel een nieuwe dimensie. Ik vind het leuk om te proberen een opdracht twee keer te vervullen door een soort cirkel te bouwen. Met een beetje slim plannen kan je soms een hele grote cirkel bouwen waarmee je meerdere opdrachten dubbel realiseert. Maar reken maar dat de andere spelers(s) goed in de smiezen houden waar jij bezig bent met een cirkel aanleggen zodat ze net een kort cruciaal stukje spoor kunnen claimen waardoor je je cirkel niet kan sluiten en moet gaan ombouwen. De cirkels zorgen dus voor extra interactie en spanning tijdens het spel.
Hoi Joël,
Dank voor je tip. Dat lijkt me inderdaad een plezierverhogende huisregel. Ik zal het de volgende keer ook eens proberen.
Groetjes Dagmar
Ik ben benieuwd of het beviel! Wat ziet de website er top uit!
Wat mij het spelplezier voor Zwitserland heeft terug gegeven is om mer 2 spelers alle dubbele landentickets eruit te halen dan heb je alles nog maar 2 i.p.v. 4 keer (bijv. 1 x Duitsland – Italië + 1x Italië – Duitsland). Hierdoor is het veel minder een ticketrace. Met 3 speel ik gewoon normaal.
Al moet ik voor varianten wel altijd een drempeltje over.