Ik probeer mijn recensies altijd zo te schrijven dat ze ook begrijpelijk zijn voor mensen die geen hardcore bordspellenliefheber zijn. Maar ongemerkt sluipt er toch regelmatig een woordje spellenjargon in. Daarom ga ik deze serie blogjes het meest gebruikte jargon uitleggen.
Spellenliefhebbers splitsen een spel vaak in thema (waar gaat het spel over en hoe ziet het er uit) en in spelmechanisme (wat voor soort spel zit er onder de motorkap). Een van de mechanismen die je tegen kan komen is het zogenaamde enginebuilden. En nee, dit genre richt zich niet alleen op liefhebbers van snelle auto’s of motoren.
In enginebuild-spellen mag je het namelijk wat minder letterlijk nemen, we hebben het immers over het mechanisme en niet over het thema. Het gaat om spellen waarin je iets opbouwt dat zichzelf steeds verder versterkt. Aan het begin van een enginebuild spel mag je weinig en kost alles veel moeite en aan het eind van het spel kan je veel meer en gaat alles veel sneller. Je bent dus bezig je eigen spellen-motortje aan de praat te krijgen en steeds beter te laten lopen.
Een mooi voorbeeld van een enginebuilder is It’s a Wonderful World. In dit spel begin je met een kaart waar je iedere ronde een paar simpele grondstoffen mee maakt. Maar met die grondstoffen kan je nieuwe kaarten kopen, die ook weer grondstoffen produceren, waar je vervolgens nog meer kaarten mee kan kopen om nog meer te maken, etc.
Een andere manier waarop enginebuilden in spellen wordt toegepast is met acties. In Wingspan kan je aan het begin van het spel uit vier acties kiezen: voedsel trekken, eieren leggen, kaarten pakken en kaarten bouwen. Door het bouwen van nieuwe kaarten worden deze vier acties steeds sterker. Zo zou de actie voedsel pakken bijvoorbeeld je aan het eind van het spel drie voedsel, twee eieren, en een jachtpoging op kunnen leveren terwijl je aan het begin van het spel maar één voedsel kreeg met dezelfde actie.
Andere leuke enginebuilders zijn: Imperial Settlers, San Juan en Splendor.
Hoi Dagmar, wat een ontzettend leuk idee om deze korte artikelen toe te voegen. Het is idd grappig om te zien dat ‘wij als bordspelers’ ons eigen jargon hebben en een ander daar totaal niets van begrijpt……….tot nu dan 🙂