Wolle

Geplaatst door

2-6 spelers (vanaf 7 jaar)
5 minuten
Auteur: Moritz Dressler
Uitgever: NSV (2020)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 3 Gemiddelde: 3.7]

Het spel…

Het vierde (en op dit moment laatste) spel in de serie kleine roll & write spelletje van NSV is Wolle (naast Hamstern, Volle Weide en Honey Moon). In dit spelletje moet je je kat zien te vermaken met een bolletje wol. Dat zou geen uitdaging moeten zijn, al weet je het met katten maar nooit. Ik heb te veel speeltjes voor mijn katten gekocht waar ze mee weigerden te spelen om zich vervolgens te storten op een afgevallen boomblad in de tuin of iets anders onbenulligs.

In het zakje van Volle Weide zit, naast de (Duitse) spelregels, een klein schattig blokje met dubbelbedrukte blaadjes, een houten dobbelsteen en een potloodje (al is het fijner als je even wat extra schrijfgerei pakt zodat alle spelers hun eigen pen of potlood hebben). Op de verpakking staat nog een QR-code die je naar de website van de uitgever brengt, waar je de spelregels in het Engels kan downloaden.

Op de blaadjes staat een plattegrond van de woonkamer waar blokken, sokken, muisjes en vliegtuigjes rondslingeren. Voor het spel begint tekenen de spelers nog zes koffiekopjes op de blaadjes om de puinhoop compleet te maken. De blaadjes worden vervolgens gehusseld en elke speler pakte een blaadje. Daarna kan het spel beginnen.

In een beurt gooien de spelers met een dobbelsteen en tekenen vervolgens vanuit het bolletje wol dat bovenaan het blaadje staat een lijn (een draadje) over de stippen die op het velletje staan. Je mag daarbij één keer een knik maken per beurt. Je mag niet twee keer over hetzelfde stukje tekenen, maar je mag je lijnen wel laten kruisen. Je probeert je draadje zo te tekenen dat je over zo veel mogelijk sokken, vliegtuigen en muisjes heen gaat en over zo min mogelijk koffiekopjes (spelende katten en breekbare koffiekopjes zijn geen goede combinatie). De blokken zijn hindernissen die ontweken moeten worden.

De eindfase van het spel wordt ingeluid zodra een speler de drie speeltjes (sok, vliegtuig en muis) heeft aangekruist. Vanaf dat moment, moeten spelers een dobbelsteen op een tijdspoor afstrepen als ze gelijk of hoger dan een bepaalde waarde gooien (5/4/3/2). Als de laatste dobbelsteen is afgestreept, dan is het spel afgelopen. Je kan tot dit moment blijven proberen zo veel mogelijk kattenspeeltjes te verzamelen, maar je kan ook proberen voor het eind van het spel je lijn aan te laten sluiten op het touwtje dat onderaan het velletje staat (en dat wordt vastgehouden door een kattenpoot). Als dit lukt dan krijg je 5 punten.

De spelers bepalen vervolgens nog de rest van hun score. Voor ieder kattenspeeltje krijg je een punt en voor iedere complete set krijg je extra punten (2 voor de eerste set, 3 voor de tweede set tot en met 7 punten voor de zesde set). Ieder aangekruist (omgestoten) kopje levert twee strafpunten op. De speler met de meeste punten wint het spel.

…en de waardering

Ik vind het echt knap dat Moritz Dressler vier compleet verschillende roll & write spelletjes heeft bedacht. Ook Wolle is weer een prima middel voor vijf minuten speelplezier en dat voor de prijs waar je nog geen pak kattenbakvulling voor koopt. Het is leuk om te proberen een mooie lijn te tekenen die langs zo veel mogelijk speeltjes loopt, maar dat is niet makkelijk omdat je de blokken en koffiekopjes moet ontwijken. Zeker met hoge worpen is het best lastig om dit goed te doen (je mag per slot van rekening maar één keer een knik maken). Er zit verder een beetje push your luck in doordat je zo lang mogelijk speeltjes wilt blijven verzamelen, maar ook aan het eind bij het kattenpootje wilt zijn. En als je uitgespeeld bent, kan je (als kers op de taart) van het blaadje mooi een propje voor je kat maken zodat die ook in het echt iets heeft om mee te spelen (of te negeren).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *