Dammen & Vallen

Geplaatst door

2 spelers
15 minuten
Uitgever: Goliath (2007)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Het is ontzettend moeilijk om iets echt nieuws te verzinnen en daarom zijn veel nieuwe producten eigenlijk niet meer dan varianten op een al bestaand product. Het meest lachwekkende voorbeeld op dit gebied is wellicht wel de tekst “verbeterde houdbaarheidsdatum”op de pakken melk in de kantine.

Ook voor spellen geldt dat maar eens in de zoveel tijd een spelauteur een echt nieuw idee heeft waardoor echt iets nieuws ontstaat (denk aan het kiezen van karakters in Machiavelli, het spelbord van de Kolonisten van Catan dat je iedere keer anders kan opbouwen of het actiepuntensysteem uit Torres). Een goed werkend nieuw idee zie je dan ook vaak terug in andere spellen. Dit hoeft niet te betekenen dat dit slechte spellen zijn. Kijk maar naar de vele korte kaartspelletjes van Knizia die toch wel erg op elkaar lijken (verzamelen, verzamelen en nog eens verzamelen) of de verschillende succesvolle slagenspelletjes (wizard, taipan, ).

Dammen & Vallen is ook een voorbeeld van een spel dat een nieuwe draai aan een bekend spel geeft. De naam dekt de lading eigenlijk heel aardig het spel is gebaseerd op de klassieker dammen en voegt daar vallen (valluiken) aan toe.

Aan het begin van je beurt draai je aan een wieltje op de rand van het bord. De uitkomst van je draai bepaalt wat je moet doen. Er zijn drie opties, waarvan de meest voorkomende is dat je een gewone damzet moet doen. Daarnaast heb je nog een oranje en een groen vakje. Als je deze draait dan moet je een oranje of groen vakje op het bord openen of sluiten. Als hier toevallig een stuk opstond, verdwijnt deze uit het spel. Als je tijdens je beurt (gedwongen) op een openstaand vakje terecht komt dan ben je dit speelstuk ook kwijt. De speler die als eerste alle speelstukken van de tegenstander heeft weggespeeld, heeft natuurlijk gewonnen.

… en de waardering

Dammen is niet voor niets zo bekend, het is een uitstekend abstract spel waarin de slimste speler wint omdat er geen geluksfactor inzit. De valluiken die in in Dammen & Vallen worden toegevoegd zijn juist een schoolvoorbeeld van een geluksafhankelijk element (je mag ze pas openen of sluiten als het rad van fortuin je dit toestaat). Ik vind dit een smakeloze toevoeging aan dammen. In een abstract spel hoort eigenlijk geen geluksfactor thuis.

Het spelmateriaal zelf is bovendien ook niet erg robuust uitgevoerd. Eén van de luikjes op mijn bord heeft nooit goed dicht gekund en verder is het erg lastig om één luikje te openen of sluiten (onbedoeld verzet je het schuifje vaak meer standen en bovendien schud het bord flink waardoor de speelstukken makkelijk kunnen gaan schuiven).

Dammen & Vallen is voor mij een voorbeeld van hoe het niet moet als je ideeën uit andere spellen gebruikt. Het is erg makkelijk om aan een goed spel een kleine gadget toe te voegen, maar een succesvol spel zou best wel eens goed kunnen zijn geworden doordat overbodige franje is weggelaten. Dammen is perfect zo als het is, daar moet je niets meer aan doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *