Mü und Mehr

Geplaatst door

4-6 spelers
60-90 minuten
Auteur: Frank Nestel en Doris Matthäus
Uitgever: Doris & Frank (1995)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Het zal geen geheim zijn dat ik een groot liefhebber van slagenspellen ben. Als gevolg daarvan heb ik waarschijnlijk een wat grotere tolerantie tegen een gebrek aan originaliteit die je in dit genre soms tegenkomt. Toch sta ik altijd weer te kijken welke nieuwe ideeën sommige auteurs toch nog slagen te bedenken in dit eeuwenoude genre. Originele vondsten vind je bijvoorbeeld in Schnäppchen Jagd, Sticheln en De Bezeten Fles. Allemaal spellen met een aardige vondst, waarbij het soms even kan duren voor je het systeem door hebt.

Al deze spellen zijn echter lachwekkend simpel in vergelijking met Mü. Mü heeft lastige regels met betrekking tot de troefkleuren, en heeft verschillende strategisch lagen, waardoor het een moeilijk te doorgronden spel is. Maar daar staat dan ook wat tegenover…

Mü wordt gespeeld in meerdere ronden, die ieder bestaan uit twee fases. In de eerste fase bieden speler kaarten uit hun hand, met het doel de positie van chef te verkrijgen. De chef kan veel bonuspunten verdienen. Je kunt het spel bijna onmogelijk winnen als je nooit chef bent, dus deze positie is cruciaal.

Geboden kaarten leg je open voor je neer. Dit bieden heeft twee functies: aan de ene kant kun je proberen chef te worden, en aan de andere kant kun je laten zien wat je in huis hebt. Daarmee kun je andere spelers afschrikken, of juist potentiële partners lokken. Mü is namelijk een partnerspel: nadat de chef bekend is, kiest hij een andere speler als partner voor de tweede fase. Alle andere spelers spelen samen tegen de chef en zijn maat. Een van deze spelers is vice-chef. Zowel de chef als de vice-chef kiezen een troef. Dit kan een kleur zijn, maar ook een getal. Samen vormen deze troeven één troefkleur. Dit is erg verwarrend als je het voor het eerst speelt. Stel de troeven zijn groen en ‘7’. Komt iemand met geel uit, dan kun je niet bekennen met een gele 7, want deze kaart is troef. Kom je uit met die gele 7, dan kan een ander kleur bekennen met een rode 7 of een groene 1, maar niet met een gele 8.

Dit slagenspel vormt de tweede fase van een ronde. Iedere kaart heeft een puntenwaarde. Afhankelijk van het bod van de chef en zijn troefkeuze moeten de chef en zijn maat een minimum aantal punten scoren. Lukt dit, dan krijgen ze bonuspunten. Lukt dit niet, dan krijgt de chef (maar niet zijn maat) strafpunten, en het andere team bonuspunten. Wie na een aantal rondes de meeste punten heeft wint het spel.

Het ‘& Mehr’ slaat trouwens op een verzameling andere spellen die je met de kaarten kunt spelen. Geen van die spellen heb ik geprobeerd; het titelspel rechtvaardigt de aanschaf al.

… en de waardering

Laat ik er niet om heen draaien: ik vind Mü een fantastisch spel, en misschien wel het beste kaartspel dat ik ooit gespeeld heb. Het zit erg intelligent in elkaar. Het bieden en het troefsysteem zijn niet zo ingewikkeld dat je het na een rondje niet door hebt, maar het spel biedt strategische opties op zoveel manieren, dat het lastig en dus dankbaar is om je er in te bekwamen. Een absolute aanrader voor liefhebbers van het genre die wel eens iets pittigers willen proberen!

Mü en Mehr is een pittig slagenspel. Het duurde even voor ik helemaal door had hoe het bieden en troeven precies in elkaar zit en nog steeds vraag ik me regelmatig af hoe ik op dit of dat stomme idee ben gekomen. Mü biedt zo ontzettend veel diepgang dat het tijd kost om te begrijpen hoe je het beste kan spelen. En daarom is het ook zo’n ontzettend leuk spel! Na ieder potje heb je nieuwe inzichten die je zo snel mogelijk wilt uitproberen in een ander potje. Mü is met afstand het beste slagenspel dat ik ken en kan mij dan ook niet vaak genoeg op tafel komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *