2-5 spelers
20 minuten
Auteur: Tom Lehmann
Uitgever:
999 Games
(2012)
Het spel …
Na het verschijnen van Puerto Rico kwamen spelauteurs Andreas Seyfarth en Tom Lehmann allebei op het idee om een kaartversie van het populaire bordspel te maken. Seyfarth kwam vrij snel met het Puerto Rico kaartspel, Lehmann had iets meer tijd nodig om alle ideeën in Race for the Galaxy goed uit te testen (en en passant ook maar drie uitbreidingen voor te bereiden). De grote overeenkomst die beide spellen hebben is dat je kaarten die je speelt betaalt door andere kaarten uit je hand af te leggen. Dit principe was het idee van Lehmann, dat hij ook weer heeft verwerkt in Metropolis.
Metropolis kun je beschouwen als een gedestilleerde versie van bovenstaande kaartspellen. In plaats van te kiezen uit verschillende rollen, doen de spelers iedere beurt hetzelfde: het spelen van een kaart uit hun hand, waarvan je de kosten betaalt door andere kaarten af te leggen. De kaarten geven verschillende stadsbouwwerken weer, ieder met zijn eigen functie. Die functies zijn het genereren van punten en inkomen. Nadat iedereen een gebouw heeft neergelegd en betaald, krijgt iedereen een aantal kaarten van de stapel gelijk aan zijn inkomen en nog een aantal punten zoals aangegeven door de kaarten.
Hierna begint de volgende ronde en speelt iedereen weer een nieuwe kaart. Zodra iemand na de puntentelling vijftig punten of meer scoort eindigt het spel. Winnaar is de speler met de meeste punten.
… en de waardering
Metropolis is met recht een ‘Race for the Galaxy-light’. Behalve dat het een stuk simpeler is, is het ook aanzienlijk sneller. Race is met circa een halfuur al geen lang spel, maar in die tijd kun je zo twee keer Metropolis spelen. Die snelheid en eenvoud gaan mogelijk ten koste van de diepgang, maar Metropolis heeft meer dan voldoende in zich om in die korte tijd te boeien. Het kiezen van het juiste gebouw om te spelen is zelden voor de hand liggend, want ieder gebouw heeft zijn eigen voordelen. Je kunt zelfs kiezen voor verschillende strategieën: eerst een stevig inkomen opbouwen en snel vol voor de punten gaan, in de hoop dat het spel voorbij is voor de anderen op gang komen.
Niet iedereen zal die snelheid kunnen waarderen; hetzelfde geldt voor de aanwezige geluksfactor. Als je net gebouwen trekt die goed met elkaar combineren maak je een betere kans op de overwinning. Maar in een kaartspel van een dik kwartier kan ik me over een geluksfactor niet opwinden. Voor zijn korte duur heeft Metropolis verrassend veel te bieden aan mogelijkheden en wederspeelbaarheid. Ook na tientallen potjes ben ik er nog lang niet zat van en dat is uiteindelijk het criterium waar ik een spel op beoordeel.