Ticket to Ride: Berlijn

Geplaatst door

2-4 spelers (vanaf 8 jaar)
10-15 minuten
Auteur: Alan R. Moon
Uitgever: Days of Wonder (2023)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Dit jaar verscheen er weer een nieuw spel in de Ticket to Ride steden editie. Eerder verschenen al steden edities voor New York, Londen, San Francisco en Amsterdam. Het grote verschil tussen de kleine en grote edities is de speelduur. De grote edities duren ergens tussen de 30 en 60 minuten (en sommige wat complexere varianten duren nog net wat langer) en de kleine edities speel je in 10 tot 15 minuten. En in die korte tijd, pik je alles mee wat Ticket to Ride zo ontzettend leuk maakt. In de nieuwste editie gaan we op bezoek in Berlijn.

Ook in deze versie is de basis hetzelfde gebleven. Het doel is zo veel mogelijk punten scoren door routes te bouwen op het bord, waarbij je nog extra punten kan scoren als je je routes zo bouwt dat je opdrachten vervult. Om een route te bouwen moet je een aantal kaarten (1 -4 in de Berlijn editie) in de kleur van de route afleggen. In je beurt mag je altijd kiezen  uit drie mogelijke acties: route claimen, kaarten trekken of nieuwe opdrachten trekken. Deze basis komt in alle Ticket to Ride spellen terug.

Maar vervolgens heeft elke versie een twist waardoor het spel net anders wordt. In Ticket to Ride Berlijn is dat je transportnetwerk bestaat uit een combinatie van tram- en metroverbindingen. Aan het begin van het spel krijg je een aantal trams en metro’s die je mogelijkheden bepalen. Een tramverbinding bouw je op de gebruikelijke manier (dus door net zo veel kaarten in de juiste kleur af te leggen als de route lang is).

Maar bij de metroverbinding werkt dat net even anders. Op het bord is aangegeven hoeveel kaarten  je moet inleveren om de verbinding te maken (namelijk 1-3 stuks in de juiste kleur), maar je plaatst vervolgens maar één metrostel op de route. Er staat op het bord een apart tabelletje voor hoeveel punten een metroverbinding oplevert (net wat meer dan een tramverbinding van dezelfde lengte).

Het leuke van de verschillende voertuigen is, dat je meer moet nadenken hoe je route gaat bouwen omdat je het moet doen met de vaste mix aan trams en metro’s. Op is daarbij op. En dat kan aan het eind van het spel heel vervelend zijn als je daardoor net niet meer dat ene doel kan bereiken.

…en de waardering

Ik heb ook deze variant weer met plezier gespeeld. Natuurlijk is een grote versie leuker omdat je er meer in kan doen, maar als je geen tijd hebt voor een grote versie dan is een stedenvariant een mooie manier om je Ticket to Ride fix te halen. In deze variant wordt het idee van twee soorten vervoermiddelen dat we eerder zagen in Ticket to Ride Rails & Sails gecombineerd met het idee van meerdere kaartjes betalen om één voertuig te plaatsen wat we kennen van de Bullet-train uit Ticket to Ride Japan. En in het klein werkt dit niet zo goed als in het groot. Het enige kleine zeurpuntje wat ik over dit spel heb is dat het scorespoor rondom het bord is vervangen door een aparte scoretabel aan de zijkant van het bord. Hierdoor heeft het bord een onhandige vorm gekregen. Het spel ziet er verder weer super gelikt uit en de Berlijnse sfeer komt goed tot zijn recht.

2 reacties

  1. Ik les jullie recensies altijd met plezier! Klein puntje: volgens mij levert een metro niet dezelfde punten op als een tramlijn van dezelfde lengte.

    1. Hoi Erik,

      Je hebt gelijk! Ik had helemaal gemist dat er op het bordje twee tabelletjes staan met hoeveel punten je krijgt voor respectievelijk een metro- of tramverbinding. Die licht grijze kleur valt ook wel erg weg tegen de achtergrond. Dank dus dat je me er op wees. Ik zal het in de recensie aanpassen.

      Groetjes Dagmar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *