Gespeeld: maart 2025 (Dagmar)

Geplaatst door

En toen was maart ook al weer voorbij. Deze maand kwam er 57 keer een spel op tafel en daar zaten maar liefst 11 nieuwe tussen. Van deze nieuwe spellen speelde ik er vijf op Zuiderspel (namelijk Middeleeuwen, Zoo Vadis, Hielenlikkers, Piles en The Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game). Voor de eerste indrukken van deze spellen verwijs ik daarom graag naar mijn verslag van deze leuke spellenbeurs. De andere spellen bespreek ik in alfabetische volgorde.

Maar voor ik dat doe, wil ik degenen onder jullie die de moeite hebben gedaan om een reactie te geven op ons jubileum-blogje heel hartelijk bedanken. Spellengek bestaat dit jaar 25 jaar en daar zijn we heel erg trots op en we vieren dat graag met onze lezers. We hebben dit jaar verschillende acties waarbij je spellen kan winnen (met dank aan 999 Games en White Goblin Games) en de eerste daarvan is dat we een aantal spellen mogen verdelen onder de mensen die een reactie achterlaten op ons jubileum-blogje. Zeker op de dag dat dit blogje geplaatst werd, hebben wij de hele dag zitten F5-en omdat er heel veel reacties binnen kwamen. Dank voor al jullie vriendelijke woorden en leuke anekdotes. We hebben ze echt met heel veel plezier gelezen. En de inzendtermijn is nog niet verstreken, dus we hopen dat er nog wat reacties bij komen. Inzenden kan tot en met 16 april (daarna kan het ook nog, maar dan doe je niet meer mee voor de prijzen). En als je dan toch bezig bent, stuur dan ook vooral je top 10 of 20 in voor de Spellengek top 100. Ook onder de inzenders daarvan mogen we namelijk ook een aantal prijzen weggeven.

Om een of andere reden doen badeendjes het altijd goed. Er zijn zelfs toeristen winkels waar je voor absurde prijzen de meest bizarre eendjes kan kopen. Het is dan ook niet gek dat er spellen verschijnen die mee willen liften op de badeendjes-liefde. In Duck & Dive is het je doel om je eendjes zo gelukkig mogelijk te maken door ze in de juiste zwembaden te laten dobberen. In je beurt zet je je super schattige mini badeendje op een van de aanwezige zwembaden. Daarna draai je een kaart van een stapel met nog meer badeend-goodness. Op de kaart staat naast een plaatje van een schattige badeend een waarde en een speciale actie. De actie mag je uitvoeren en de waarde tel je op bij de waardes die al bij het zwembad liggen. En dan hoop je dat de waarde het getal is dat bij het zwembad hoort, want dan scoor je punten.

Ik vond het uiterlijk van Duck & Dive leuker dan het spel zelf. Dat had namelijk wat te weinig om het lieflijke eendenlijfje. Je moet vooral een beetje geluk hebben. Als je op zoek bent naar een leuk spel met badeenden thema, dan kan je beter Duck & Cover op tafel zetten. Dat ziet er net zo leuk uit, maar heeft speltechnisch meer te bieden.

Flip 7 is de grootste verrassing van deze maand. Roger had het meegenomen naar een Spellengekken-spellendagje. Bij de uitleg dacht ik “Hoe kan dit in hemelsnaam leuk zijn”, maar dat was het vervolgens wel. In dit spel moet je zo snel mogelijk 200 punten halen verdeeld over verschillende rondes. Iedere ronde verloopt hetzelfde: je krijgt een startkaart en daarna mag je beurt na beurt beslissen of je nog een kaart erbij wil. De meeste kaarten zijn genummerd en er zitten ook wat speciale actie-kaarten in het spel. Je wilt zo veel mogelijk verschillende nummers en dus wil je lang door gaan met open draaien. Maar zodra je een nummer krijgt dat je al hebt, ben je af en krijg je niets. Tel daar nog de actiekaarten bij op die je soms extra bescherming brengen, maar soms ook problemen.

Flip 7 heeft het “je ne sai quoi” dat een spel zo veel leuker maakt dan de som van zijn delen. Lees vooral ook even de recensie van Roger over dit spel, hij heeft het perfect verwoord. We hadden zo veel lol met het spelen van dit spel dat het tijdens ons spellendagje meteen vier keer op tafel kwam. En het hielp daarbij dat dit spel niet alleen maar geluk is. Je mag immers uitstappen en het kan zo maar zijn dat consequent voorzichtig zijn je ver brengt. Maar dan loop je wel de kans mis op de heerlijke euforie van een lucky streak.

In Lumicora mag je een koraalrif gaan aanleggen. Het spel ziet er heel kleurig en daarmee aantrekkelijk uit. In je beurt moet je altijd eerst een bouwtegel uit je persoonlijke voorraad naar de gezamenlijke voorraad schuiven en daarna mag je of iets uit de gezamenlijke voorraad (maar niet in de kleur die je net hebt weggelegd) of één tegel uit je eigen voorraad op je bordje gaan bouwen. Je wilt daarbij de tegels graag stapelen en zo een mooi driedimensionaal koraal creëren. Vier keer in het spel mag je namelijk een waardering doen (één voor iedere kleur koraal) waarbij je net zo veel punten scoort als de laagst zichtbare genummerde tegel op elk niveau. Aan het eind van het spel scoor je dan nog extra punten voor bijvoorbeeld de dieren op de tegels of voor de meerderheden in de verschillende kleuren.

Lumicora was niet zo leuk als ik had gehoopt en dat komt denk ik vooral door de korte speelduur. Ik had er helemaal zin in om een prachtig hoog koraal in mooie kleuren te gaan bouwen. Maar al snel zag ik in dat het spel daarvoor veel te kort ging duren. In plaats van slim bouwen gaat het in dit spel snel bouwen en snel scoren. Het is meer een race dan een bouwwedstrijd. Misschien als ik het met die kennis nog eens speel, dat het dan beter uit de verf komt.

Door met name de toegenomen verzendkosten ben ik heel terughoudend geworden met Kickstarter projecten, maar toen ik in 2022 Star Realms: The Rise of the Empire voorbij zag komen, maakte ik meteen een uitzondering. Star Realms: The Rise of the Empire is een namelijk een legacy spel in de Star Realms wereld. Dat sprak me wel aan. Zoals met alle projecten van deze uitgever, liep hun planning gruwelijk uit de klauwen en ging er van alles mis. Zo lag het spel in Europa al een paar weken in de winkel voordat het bij backers bezorgd werd (en nog goedkoper ook), iets waarvan de uitgever had gezworen dat het niet zou gebeuren. Ik had inmiddels ook al de eerste reviews gelezen van dit spel (in Amerika was het maanden eerder bezorgd). En die waren niet heel positief. Dus ik begon met enige argwaan aan mijn eerste potje.

In dit spel spelen beide spelers met een eigen fractie. Het verschil tussen de beide fracties is dat je twee andere startkaarten hebt die net andere voordelen geven. Die van mij levert extra levens (groen) op, die van Niek dwingt mij om een kaart af te leggen. Daarna ga je gewoon Star Realms spelen, waarbij wel de vier standaard kleuren vervangen zijn door drie andere. Het legacy-aspect is dat je door extra te betalen kaarten die je koopt kan upgraden. Je mag er dan een sticker op plakken. Verder moet je nog steeds als eerste alle levens van je tegenstander vernietigen om te winnen. Of je moet als eerste vijf kaarten hebben geupgrade. In ons eerste potje moesten we beide nog een kaart met een waarde één upgraden, maar kwamen er geen kaarten met waarde één voorbij. Daardoor won ik uiteindelijk omdat ik net sneller Niek wist te killen. In de volgende twee potjes wist telkens een van ons de vijfde upgrade te bemachtigen.

Ik heb dit niet met tegenzin gespeeld, maar het is niet zo leuk als ik had gehoopt. Zeker als je kijkt naar de omvang van de doos (gigantisch) en de ronkende woorden uit de campagne, dan voelt dit als wel een heel zwak aftreksel van wat een Star Realms Legacy spel had moeten zijn. En dan heb ik in de reviews geworden, dat het begin van de campagne nog het beste deel is en dat het daarna snel steeds minder leuk wordt. Ik ga het afwachten.

In Superstore 3000 ga je een futuristisch winkelcentrum bouwen waar de consument van de toekomst helemaal los kan gaan. Dit winkelcentrum bestaat uit een soort containerwinkels die je lekker kan stapelen. En daarbij probeer je grote groepen van dezelfde soort winkels (alle klerenwinkels bij elkaar, etc.) te maken en bepaalde andere doelen te halen omdat je dan bepaalde attractie tegels (die veel punten opleveren) mag bouwen.

Ik weet niet meer precies hoe dit spel ging, maar wel dat ik het leuk vond om te doen. Het spel ziet er ook heel leuk retro futuristisch uit. Denk de toekomst volgens de jaren ’60. Je moet proberen de juiste tegels voor je winkelcentrum te bemachtigen en die vervolgens slim bouwen. Daarbij probeer je eerder dan de andere spelers de doelen te behalen die je het recht geven op een winstgevende attractie. En dat levert een leuke puzzelrace op. Ik zou dit met alle plezier nog eens willen spelen.

Vlooot is het nieuwste spel van 999 Games. In dit spel ben je een groep Vikingen die het een gebied gaat plunderen. Dat klinkt allemaal enorm agressief, maar gelukkig valt het in de speelse praktijk behoorlijk mee. Aan het begin van het spel leg je een bord op tafel waarop het eiland staat waard de Vikingen los mogen gaan. In je beurt zet je vervolgens telkens één van je Vikingen op het bord en krijg je waar je op gaat staan (bijvoorbeeld hout of schapen). De eerste Viking die aan land gaat moet op het strand beginnen en daarna mag je altijd of op het strand beginnen of grenzend aan een eerder geplaatste Viking (waaronder die van de andere spelers). Op het eiland staan ook torens, kastelen en huizen die allemaal op net een andere manier veroverd kunnen worden. Om een huis te veroveren moet je er naast staan, torens krijg je door ze met elkaar te verbinden met je eigen mannetjes en kastelen door er groepen mannetjes aangrenzend om heen te zetten. De fiches die je zo pakt (zowel de grondstoffen als de gebouwen) leg je vervolgens op een eigen bordje. Op dit bordje staan aan het begin al drie doelfiches. Op zo’n fiche staat aangegeven wat er om heen moet komen te liggen (bijvoorbeeld twee schapen, een boom en een huis) en als dat lukt dan scoor je daar punten voor. In je beurt mag je ook nog een extra  doelfiche (in de vorm van Viking-boten) pakken om extra scoor-mogelijkheden te creëren. Als je zo’n fiche afmaakt dan verhoogt dat de punten van je wat bouwt (een boom is bijvoorbeeld standaard één punt, maar levert dan een puntje extra op).

Vlooot doet me een beetje aan Heersers der Woestijn (het plaatsen van de mannetjes) en Calico (de doelen) denken. En dat is een gelukkige combinatie. Ik heb het spel met heel veel plezier gespeeld. Het spel speelt bedrieglijk snel weg. Je plaatst een Viking, pakt waar hij op staat en kijkt of je een gebouw kan claimen en klaar is het al weer. Je kan het bijna gedachteloos spelen. Behalve dat dat geen goed idee is want het loont om slim te spelen door wat je pakt zo te bouwen dat je veel bonusfiches activeert. En dat je ook de juiste bonusfiches pakt en activeert. Als er geen schaap op je eiland ligt, heeft het immers geen zin om schapenbonussen te scoren. Tel daar nog bij op dat je ook bij het plaatsen van de Vikingen goed op moet letten dat je ze zo plaatst dat je bereikt wat je zelf wilt bereiken maar tegelijkertijd de andere spelers blokkeert of ze in ieder geval niet helpt om de door hen begeerde plekjes op het bord te bereiken.

Deze maand stonden er dus lekker veel spellen op tafel, maar dat hadden er eigenlijk nog een paar extra moeten zijn. In het laatste weekend van maart organiseerde Roll the Dice het NK Wingspan en daar hadden Niek en ik ons voor opgegeven. Ik werd alleen ziek en daardoor hebben we ons af moeten melden. Daar baalde ik ontzettend van want ik had erg naar het NK uitgekeken en ik vond het vervelend dat mijn late afmelding extra werk voor de organisatie zal hebben betekend. Ik heb verder niets over het verloop en de uitkomst van  het NK gehoord, maar ik hoop dat het een leuke dag is geweest en wil de winnaars graag feliciteren met hun mooie titel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *