Jaaroverzicht: 2018: Dagmar

Geplaatst door

Het afgelopen jaar was een geweldig goed spellen-jaar voor mij. Ik speelde meer dan 600 keer een spel (605 om precies te zijn) en ben op fantastische spellentrips geweest. Mijn meest gespeelde spellen waren Keer op Keer (76 keer), Clever (40 keer), Codenames Duet (30 keer), Azul (30 keer) en Fox in the Forest (23 keer). Mijn top 5 spellen die ik dit jaar voor het eerst speelde waren Codenames Duet, Dinosaur Island, Fertility, Railroad Ink en Sagrada (en ja, ik weet dat Dinosaur Island en Sagrada uit 2017 zijn).

Er is dit jaar op internet veel geklaagd over het niveau van de nieuwe bordspellen. Veel mensen kwalificeerden de spellenstapel die op Spiel uit kwam als de minst interessante in de afgelopen jaren. Het klopt wel dat er dit jaar geen spel was wat duidelijk boven het maaiveld uit stak (zoals Azul vorig jaar bijvoorbeeld wel deed), maar ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat er dit jaar minder leuke spellen zijn uitgekomen. Er zijn namelijk genoeg spellen uitgekomen die ik met veel plezier heb gespeeld en waar ik nog lang niet op ben uitgekeken. Ik vind vooral het niveau van de Roll & Write spellen die het afgelopen jaar zijn uitgekomen erg hoog. Railroad Ink, Welcome to… en Clever zijn zeker geen eendagsvliegen en zullen ook de komende jaren vast nog bij mij en veel andere mensen regelmatig op tafel verschijnen. En dan hebben we het nog niet eens over de spellen van Wolfgang Warsch gehad. Deze nieuwkomer in de spellenwereld wist niet alleen meteen de belangrijkste spellenprijs (Spiel des Jahres) binnen te slepen met zijn Kwakzalvers van Kakelenburg, maar bracht ook het innovatieve The Mind en dobbeltopper Clever uit. Van deze auteur gaan we vast nog veel horen.

Dit jaar ben ik weer vier dagen naar Spiel geweest en ook dat was weer een groot spellenfeest. Het was wel super druk op de beurs (het bezoekersrecord werd weer gebroken), maar als je vier dagen de tijd hebt, dan is het makkelijker om de rustiger hoekjes van de beurs op te zoeken en aan de (iets) rustiger randen van de dag bij de populaire stands te gaan kijken. Het zal niemand verbazen dat ik weer met een grote stapel nieuwe spellen thuis kwam na Spiel. De meeste daarvan heb ik inmiddels al gespeeld (alleen Qwantum en The troubled life of Billy Kerr nog niet).

Ik ben dit jaar ook vol op de Kickstarter-trein gesprongen, na wat voorzichtige experimenten in eerdere jaren. Ik heb 9 projecten gebacked, namelijk Petrichor, Microbrew, Wreck Raiders, Fantastic Factories, Neta-Tanka, Fireball Island, Dinosaur Island, Seize the Bean en Everdell. Ik (of mijn buren als ik weer eens niet thuis was) kreeg dit jaar dan ook regelmatig bezoek van een pakketdienst om een doos af te geven. Dit jaar werden de volgende spellen bezorgd: Star Realms Frontiers (met een hele zwik uitbreidingen en bewaardoos), Mint Delivery (samen met Mint Works), Dice Hospital (samen met de Deluxe expansion), Everdell en Dinosaur Island (later gevolgd door Duelosaur Island en de Totally Liquid uitbreiding). Ik vind het leuk om met Kickstarter af en toe een gokje te wagen en een spelontwerper te steunen die een veelbelovend spel probeert uit te brengen. Mijn gokjes hebben tot nu toe altijd goed uitgepakt, want ik heb nog geen één slecht spel bezorgd gekregen. Ik moet wel toegeven dat soms spellen goedkoper in de winkel liggen dan wat ik er voor heb betaald. Mijn geduld werd wel regelmatig op de proef gesteld, want veel projecten lopen vertraging op en ook het versturen neemt regelmatig weken in beslag. Daardoor liggen spellen soms eerder in de spellenwinkel dan dat ik ze in huis had.

Kickstarter is denk ik de motor achter de trend van steeds luxere edities die op dit moment uitkomen. Als je een spel moet verkopen op Kickstarter, dan helpt het erg als het spel er mooi uit ziet en het helpt nog meer als je voor Kickstarter een extra mooie editie maakt die mensen alleen via dit platform kunnen kopen. Denk dan aan mooie miniaturen in plaats van simpele pionnen en metalen muntjes in plaats van karton. Het nadeel van deze trend is dat spellen steeds duurder worden want al dat extra materiaal moet natuurlijk wel betaald worden. En het levert regelmatig extra vertraging op in Kickstarter projecten omdat de auteurs onderschatten hoeveel tijd het kost om al die extra mooie onderdelen te ontwerpen en geproduceerd te krijgen.

Een andere trend die het afgelopen jaar doorzette was die van het toevoegen van regels voor solo-spelen. Uit de commentaren bij Kickstarter projecten blijkt dat het toevoegen van solo-regels voor veel mensen de doorslaggevende reden is om een spel aan te schaffen. Ik vind spellen spelen leuk omdat het een sociale activiteit is en het trekt me dan ook niet om solo te spelen. Ik kan me voorstellen dat het bij complexe spellen handig kan zijn om solo te oefenen voor je het spel uit moet gaan leggen. Of dat je solo gaat spelen als je de pech hebt dat iedereen in je omgeving van vliegvissen houdt ofzo en dus geen spellen met je wil doen. Dan moet je wat (tip: sluit je aan bij een spellenclub of bezoek beurzen en spellendagen). Gelukkig ken ik veel spellustigen en kom ik dus wel aan mijn portie spellen doen toe.

De laatste trend die ik wil noemen is die van de Roll & Write spellen die dit jaar als paddestoelen uit de grond schoten. Roll & Write spellen zijn vaak lekker vlotte spellen die je in een half uurtje kan spelen. Ik heb een zwak voor dit soort spellen en kwam dit jaar dan ook helemaal aan mijn trekken. Ik ben benieuwd of deze trend dit jaar door gaat zetten.

Het grootste dieptepunt op spellengebied was dat halverwege oktober Spellengek even uit de lucht was doordat we niet meer bij de tijd waren met onze techniek. Onze toenmalige provider ondersteunde de versie van onze database niet meer en dus waren we van de ene op de andere dag uit de lucht. Peter Hein en ik zijn beide niet handig genoeg om dit soort technische problemen op te lossen en knepen hem dus wel even. Gelukkig kregen we hulp van onze internet-goeroe Yapser die er voor heeft gezorgd dat Spellengek weer in de lucht is. Onze dank was en is groot!

Vlak na dit dieptepunt, volgende gelukkig weer een hoogtepunt voor de website. We hebben namelijk dit jaar op spellengek de 1000e recensie geplaatst. Aan het begin van het jaar zag ik dat het mogelijk was om deze mijlpaal te bereiken, als we iedere maand 3 recensies zouden plaatsen. Mijn goede voornemen was dan ook om 3 recensies per maand te schrijven. Aan het begin van het jaar lukte dat nog heel aardig, maar in het midden van het jaar had ik het even te druk en kwam de klad er in. Uiteindelijk heb ik 32 recensies geschreven. Gelukkig had Peter Hein ook wat tijd en schreef hij ook nog een 9 recensies, waardoor we eind november de mijlpaal haalden met de recensie van Chronicles of Crime.

Maar het hoogste hoogtepunt van dit spellenjaar was voor mij de zomervakantie. Niek en ik zijn eerst een week naar Seattle geweest (inclusief een bezoek aan een bordspellencafé) met aansluitend bordspellencruise van een week naar Alaska georganiseerd door Boardgamegeek. Ik dagdroom nog regelmatig terug naar deze geweldige vakantie. Natuurlijk heb ik lekker veel spellen gedaan in deze vakantie, maar het was ook fantastisch om de natuur in dit deel van de wereld te zien (orca’s, dolfijnen en bald eagles). En het was erg leuk om tijdens het spelen kennis te maken met de Amerikaanse BGG-ers en zo iets meer te weten te komen over Amerika. Deze reis zorgde overigens ook voor een grappig telefoontje van mijn bank. Toen ik de reis wilde betalen met mijn creditcard, lukte dat niet. Ik deed meerdere pogingen, maar snapte maar niet wat ik fout deed. Toen ging mijn telefoon en werd ik gebeld door iemand van mijn bank die me vertelde dat ik niet moest schrikken, maar iemand probeerde voor een enorm bedrag spellen te kopen met mijn creditcard. Ik heb toen uitgelegd dat ik een bordspellencruise aan het boeken was (daar had hij nog nooit van gehoord) en mijn bank bedankt voor hun oplettendheid. Komend jaar slaan we de bordspellen van BGG over, maar wie weet lukt het om in 2020 of 2021 nog een keer mee te gaan.