Jaaroverzicht: 2019 (Dagmar)

Geplaatst door
Het afgelopen jaar was weer was een geweldig spellenjaar met 649 gespeelde spellen. Mijn meest gespeelde spellen waren Wingspan (104 keer), Clever-spellen (50 keer), Railroad Ink (27 keer), Port Royal  (25 keer),  Scrabble (18 keer) en Keer op Keer (14 keer).

Mijn meest gespeelde spel is ook met grote afstand mijn favoriete spel van dit jaar. Niek en ik spelen zo veel Wingspan dat we vaak de moeite niet eens doen om de doos terug in de kast te zetten, maar het spel gewoon op tafel laten staan voor het volgende potje.  Na 75 potjes zakte de frequentie waarmee we dit spel speelden even terug, maar nadat we de uitbreiding hadden aangeschaft, schroefden we de frequentie weer stevig op. Het leuke van Wingspan vind ik dat ieder potje anders is doordat er zo veel verschillende kaarten, einde ronde doelen en bonuskaarten zijn. Iedere keer is het weer een leuke uitdaging om het maximale uit de kaarten die je hebt te halen gegeven de elementen die punten opleveren. Natuurlijk komt het af en toe voor dat je echt bagger kaarten hebt en daardoor kansloos, maar dat zijn echt uitzonderingen.
Andere spellen waar ik dit jaar erg van gecharmeerd raakte, zijn Port Royal, Just One, Flamme Rouge, It’s a wonderful world, Cartographers, en Tiny Towns.

Het spel dat me dit jaar het meest tegenval was Root. Dit spel is zo ingewikkeld en zo vol met het moeten kapot maken van wat andere spelers net opgebouwd hebben, dat er voor mij geen lol in zat. Zelfs na vier potjes had ik de regels nog niet onder de knie. Verder vielen Welcome to…: New Las Vegas, Holding on: the life of Billy Kerr, Exploding Kittens en Choose your own adventure: House of Danger me ook erg tegen.

Ik had me voor dit jaar voorgenomen om meer te spelen en minder te kopen. Meer spelen is gelukt, maar minder kopen niet. Ik heb nu meer spellen in huis dan er in mijn spellenkasten staan. En omdat ik vijf  stellagekasten heb voor mijn spellen (waar dus echt heel veel spellen in passen), heb ik dus ook echt meer spellen dan ik nodig heb. Ik vind het er vooral zo slordig uit zien, dus daar moet ik eigenlijk echt iets aan gaan doen. Het nadeel van zo veel spellen hebben is ook dat oude favorieten echt te weinig op tafel komen (zo beken ik bijvoorbeeld, met het schaamrood op mijn kaken, dat ik dit jaar geen enkel potje Dominion heb gespeeld). Zonde, want het is echt niet zo dat nieuwe spellen altijd beter zijn.

Een belangrijke bron van nieuwe spellen is Kickstarter. Ik heb dit jaar 13 projecten gebacked. Ik houd niet precies bij wanneer spellen afgeleverd zijn en dus weet ik niet precies welke spellen die ik via Kickstarter heb gekocht dit jaar zijn bezorgd, maar het is een flinke stapel geweest. Er zaten een aantal aankopen bij waar ik heel blij mee was, zoals Parks, Petrichor en It’s a wonderful world. Helaas vielen sommige aankopen ook een beetje tegen (Neta-Tanka en  Fireball Island). Het eind van het jaar is voor spellenmakers een belangrijk moment met Spiel en de kerst- en sinterklaasverkopen. Dit was ook goed te merken door het grote aantal Kickstarter spellen dat in de laatste drie maanden van het jaar werd bezorgd. Een aantal van deze spellen (Papillon, Coloma en Fantastic Factories) heb ik daardoor nog niet eens gespeeld.

Genoeg tijd vinden om te spelen is überhaupt een uitdaging. Er komen zo veel leuke, interessante, mooie spellen uit die ik zo graag eens zou proberen, maar de hoeveelheid tijd die ik heb om spellen te spelen is beperkt. Ik speel vooral in weekenden en in vakanties en soms nog een niet te lang spel op doordeweekse avonden (mijn wekker staat op 6 uur en dus ga ik vroeg naar bed en heb ik niet heel veel tijd om spellen te doen op werkdagen).  Ik verwacht niet dat dit komend jaar gaat veranderen.
Ik ben wel heel tevreden over het aantal recensies die ik in het afgelopen jaar voor deze website heb geschreven (namelijk 38). In de vijftien jaar dat ik voor deze website schrijf is het maar één keer gelukt om nog  meer recensies te produceren (namelijk 42 recensies in 2006). Maar door de grote hoeveelheid recensies heb ik wel weer minder andere stukjes voor deze site geschreven. Soms heb ik wel een idee voor een onderwerp waar ik eens over zou willen schrijven, maar vaak ontbreekt het me aan tijd.

Spiel was natuurlijk het absolute hoogtepunt van het jaar. Het waren drie heerlijke dagen vol met vrienden, spellen en spelen. Ik heb op Spiel ook heel kort met Elizabeth Hargrave gesproken toen ik een handtekening van haar kreeg op een kaart uit Wingspan. Ik vond het echt super leuk om haar te ontmoeten en iedere keer als de gesigneerde kaart voorbij komt heb ik weer een grote glimlach op mijn gezicht.

Dit jaar ging ik ook naar het Spellenspektakel. Het Spellenspektakel was voor het eerst in Utrecht en dat is me echt heel goed bevallen. De beurs overtrof al mijn verwachtingen en ik heb echt een super leuke dag gehad op het Spellenspektakel. Ik vond het vooral heel leuk om te merken dat het Spellenspektakel zo veel mensen trok die voor het eerst naar een beurs kwamen en daar ontdekten hoe leuk een dagje Spellenbeurs is. Dat geeft de hobby weer een mooie impuls en helpt misschien een beetje om het imago van onze hobby van de monopoly-lucht te verlossen.

En dan is het nu 2020. Niet alleen een nieuw jaar, maar zelfs een nieuw decennium. Ik ben heel benieuwd hoe onze hobby en deze website zich gaat ontwikkelen. We gaan het zien!