Spelauteur onder het vergrootglas: Inka en Markus Brand

Geplaatst door

Het bekendste spel van het spelauteursechtpaar Inka en Markus Brand is Raja’s van de Ganges. Maar dat is zeker niet het enige spel dat zij samen hebben bedacht. Andere toppers die uit hun brein ontsproten zijn, zijn bijvoorbeeld Keer op Keer, Exit-spellen en Het Dorp. Leer in dit interview het echtpaar achter deze bekende namen kennen!

Wie zijn Inka en Markus Brand

Kunnen jullie je kort voorstellen aan onze lezers. Wie zijn Inka en Markus Brand behalve een beroemde spelauteursechtpaar?

Inka: Ik ben op 19 maart 1977 geboren in Aurich (Duitsland). Ik heb 10 jaar op school gezeten. Daarna ben ik gestart met een opleiding in het hotelwezen.

Markus: Ik ben geboren op 1 oktober 1975 in Beckum (Duitsland). Ik heb 13 jaar op school gezeten. Daarna heb ik voor mijn maatschappelijke diensttijd op een school voor kinderen met leerproblemen gewerkt. In 1997 ben ik begonnen met een opleiding tot verzekeringsagent en sinds 1999 werk ik als verzekeringsagent.

We hebben elkaar ontmoet op een bruiloft van vrienden in 1999. Een week later zijn we voor het eerst uit gegaan, naar (hoe kan het ook anders) een spellenavond. Het eerste spel dat we samen speelden was The good and the bad ghosts van Alex Randolph.

Hoe zijn jullie spelauteurs geworden?

foto: Henk Rolleman

In 1999 bezochten we het jaarlijkse door Kosmos georganiseerde Kolonisten van Catan-weekend in Bilstein (Duitsland). Daar ontmoetten we Wolfgang Lüdtke. Hij gaf een workshop over het testen van niet gepubliceerde prototypes. We schreven ons daarvoor in en speelden drie dagen lang prototypes. We waren helemaal overdonderd door de geweldige ideeën die in de kleurrijke dozen zaten en we besloten al heel snel dat wij ook zelf een prototype wilden gaan proberen te ontwerpen. Na twee bijna slapeloze nachten (door al het playtesten) reden we naar huis en begonnen we ons eerste spel te ontwerpen.

Wat zouden jullie geworden zijn als jullie geen beroemde spelauteurs waren geworden?

Inka zou waarschijnlijk weer in een hotel zijn gaan werken. Markus werkt nog steeds 3 dagen per week als verzekeringsagent, als hij daarnaast geen spel-auteur was geworden dan zou hij waarschijnlijk vijf dagen als verzekeringsagent werken.

Het ontwerpen van spellen

Kunnen jullie vertellen hoe jullie samen een spel ontwerpen?

We houden van wat we doen. In het creatieve proces werken we als een team. We bespreken elk idee, elk mechanisme, elk thema en het materiaal dat we willen gebruiken voor een spel. Elk ontwerpproces is anders dan de vorigen. De enige overeenkomst tussen de ontwerpprocessen is dat we het altijd op dezelfde plaats doen, namelijk onze keukentafel. We beginnen vaak met een thema of mechanisme of soms met interessant materiaal. Als we een nieuw idee hebben, dan schrijven we dat meteen op. Omdat we in de gelukkige omstandigheid zijn dat we met zijn tweeën onze ideeën meteen kunnen uitproberen, maken we zo snel mogelijk een eerste prototype. Als we denken dat een spel goed werkt, dan gaan we het spelen met vrienden. Daarna moeten we meestal ons ontwerp aanpassen op basis van de feedback die we hebben gehad.

Samen werken kan lastig zijn. Wat is het geheim waardoor jullie succesvol zijn in het samen ontwerpen van spellen?

foto: Henk Rolleman

We vullen elkaar perfect aan. Wij denken dat dat het geheim is van ons succes. Twee mensen die over hetzelfde idee nadenken, direct feedback kunnen geven en die ieder mechanisme meteen kunnen uitproberen. Er is niets beter dan dat. We wonen samen en kunnen onze gedachten ieder moment delen. Het enige nadeel is dat je nooit klaar bent met je werk.

Op welk spel dat jullie ontworpen hebben zijn jullie het meest trots?

We hebben een aantal spellen ontworpen die een grote impact hadden op ons leven en dus is het niet mogelijk om daar één van te kiezen. Het Dorp en de Exit-spellen zijn misschien net een klein beetje bijzonderder. Nadat deze twee spellen waren gepubliceerd kregen we zo veel reacties van spelers van over de hele wereld. Dat was en is echt heel fijn.

Wat is het leukste aspect van het zijn van een spel-auteur?

We hebben van onze hobby ons werk gemaakt. We kunnen elke dag werken aan en met spellen. Er is niets anders over te zeggen. Het is simpelweg geweldig.

Zijn er spellen of spel-mechanismen die jullie graag zelf bedacht zouden willen hebben?

Er zijn zo veel goede spellen en geweldige ideeën die we bewonderen. Maar we kunnen heel goed leven met de gedachte dat we geen van deze spellen hebben bedacht. We spelen deze spellen liever gewoon en bedenken zelf nieuwe innovatieve ideeën.

Welk advies kunnen jullie mensen geven die ook een spel-auteur willen worden?

Om te beginnen moet iedereen zijn eigen creatieve manier vinden om spellen te ontwerpen. Eén ding weten we echter zeker: je moet je spel heel vaak laten playtesten. Zorg er voor dat je vrienden eerlijk zijn en kijk naar hen terwijl ze spelen. Soms zie je zelf meer dan dat je aan verbale feedback krijgt. En geef nooit op als dingen niet gaan zoals je verwacht had. In ons geval kostte het bijvoorbeeld zeven lange jaren voordat ons eerste ontwerp werd uitgegeven.

Het spelen van spellen

Waarom vinden jullie het leuk om spellen te doen?

We houden van de interactie tussen spelers aan de tafel en we houden van spellen die emoties opwekken. Het is gewoon fijn om samen met je vrienden of familie samen een gezellige tijd te hebben.

Spelen jullie ook spellen van andere auteurs? En zo ja, spelen julie dan voor jullie plezier, voor inspiratie of om in de gaten te houden wat de concurrentie doet?

We spelen heel veel spellen van andere auteurs. De reden daarvoor is dat we het gewoon ontzettend leuk vinden om spellen te doen. Maar natuurlijk worden we soms geïnspireerd  door een spel. En natuurlijk is het nooit onverstandig om de marktontwikkelingen te kennen en te weten welke spellen er zijn uitgegeven.

Wat zijn jullie favoriete spellen?

We spelen heel veel verschillende soorten spellen. Wat we spelen hangt af van de groep waarmee we spelen. De favoriete spellen van Inka zijn De Legenden van Andor, Time Stories, Linie 1, Ticket to Ride, This War of Mine en Pandemie. De favoriete spellen van Markus zijn Medina, Time’s up, In 80 dagen rond de wereld, De Kathedraal, Skull King en Pandemie.


Over Covid

Hoe beïnvloedt Covid jullie dagelijks leven in het algemeen en jullie mogelijkheden om als spelauteur te werken in het bijzonder?

We hebben veel meer tijd als gezin doorgebracht! Dat is echt heel fijn. Onze kinderen zijn inmiddels 18 en 20 jaar oud en we zien ze normaal niet zo veel. Dat is echt veranderd en daar hebben we veel plezier van. Aan de andere kant missen we onze vrienden en alle spellenweekenden die we in de afgelopen jaren bezochten en dan vooral alle vrienden die we normaal op alle buitenlandse spellenbeurzen ontmoeten. Dat vinden we echt jammer en we hopen dat we volgend jaar weer kunnen reizen.

Covid heeft een positieve impact gehad op ons werk als spelauteurs. We hebben meer projecten dan ooit te voren afgerond doordat we meer tijd hadden om aan onze nieuwe ideeën te werken.

Maar de bottom line is dat wij, net als iedereen, graag ons oude leven terug willen en hopen dat Covid verdwijnt.

Lukt het jullie om in deze tijd van social distancing nog om spellen te spelen?

foto: Henk Rolleman

We spelen thuis veel spellen met onze dochter Emely. En daarnaast hebben we online playtest groepen. Maar dat is wel heel tijdintensief. In het bijzonder voor de Exit-spellen hebben we voor iedere nieuwe test een nieuwe groep nodig. We sturen onze prototypes nu dus naar verschillende groepen op  en kijken online mee terwijl ze het spel spelen. Normaal bezoeken we spellenweekenden waar we per dag 5 a 7 playtests kunnen organiseren.  In het afgelopen weekend zijn we begonnen een prototype te playtesten op Tabletopia. Deze alternatieven zijn simpelweg niet hetzelfde als face to face een spel playtesten. Maar aan het eind van het verhaal, dit is op dit moment de enige manier waarop we het kunnen doen.

Wat helpt jullie om door deze tijd heen te komen?

Wij bevinden ons per saldo nog in een behoorlijk goede positie. We willen niet klagen omdat we geen grote problemen hebben. We hebben veel vrienden waarvoor het een uitdaging is om werk en kinderen thuis (omdat de scholen gesloten zijn) te combineren. We proberen ze te helpen en hopen dat er snel betere tijden zullen aanbreken.

Ik heb dit interview zelf vertaald uit het Engels. Als je liever de originele tekst lees, dan kan dat op BGG (klik hier).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.