Spelauteur onder het vergrootglas: Alan R. Moon

Geplaatst door

Het bekendste spel van de Amerikaanse spelauteur Alan R. Moon is Ticket to Ride. Maar dat is zeker niet het enige spel dat hij bedacht heeft. Andere toppers die uit zijn brein ontsproten zijn, zijn Elfenland, San Marco, Union Pacific en Diamant. Leer in dit interview de man achter deze bekende naam kennen!

Wie is Alan R. Moon?

Kun je je kort voorstellen aan onze lezers. Wie is Alan R. Moon behalve een beroemde spelauteur?

Alan en Janet met vrienden op Mardi Gras

Ik woon het grootste deel van het jaar in Syracuse in de staat New York (april – november) en de rest van het jaar in New Orleans. Vanwege COVID ben ik deze winter in Syracuse gebleven. De winter is dit jaar mild, maar het is desondanks behoorlijk koud.

Ik speel graag Poker en daarom ben ik zo vaak als het kan in een casino te vinden. Ik ben met name gek op Las Vegas. Ik heb in 2018 en 2019 meegedaan aan de World Series Poker. In het afgelopen jaar heb ik helaas niet meegedaan en dat heb ik echt gemist. Ik hoop dat het toernooi dit jaar weer door kan gaan.

Sailor

Mijn vrije tijd breng ik het liefst tijd door met vrienden. Daarbij komt vaak een spel op tafel. Verder houd ik er van om uit eten te gaan, om naar leuke plekken te reizen, verzamel ik kunst, lees ik graag en maak ik graag lange wandelingen met mijn vrouw Janet en onze hond Sailor. Het afgelopen jaar hebben Janet en ik heel veel legpuzzels gemaakt en recent zijn we geïnteresseerd geraakt in Lego Creator.

Sinds we acht jaar geleden New Orleans ontdekt hebben, zijn Janet en ik verliefd geworden op deze stad. Er zijn daar zo veel geweldige restaurants, er is elke dag gratis entertainment in The French Quarter en er is bijna elke dag wel ergens een parade. New Orleans lijkt erg op onze favoriete Europese steden (Amsterdam en Florence). Alles is op loopafstand en er zijn heel veel vrolijke mensen op straat.

Hoe ben je een spelauteur geworden?

Tijdens mijn studie werd ik lid van een lokale spellenclub en later zelfs de voorzitter. De club heette New Jersey Wargamers. Ik begon ook artikelen over spellen te schrijven voor The General, het tijdschrift van de Amerikaanse spellenuitgever Avalon Hill Game Compagny. In 1979, toen ik klaar was met mijn studie, werd ik ingehuurd door Avalon Hill en verhuisde ik naar Baltimore (in de staat Maryland). Ik werd daar de assistent editor van The General met het idee dat ik na een korte tijd de hoofd editor zou worden. In de periode dat ik voor Avalon Hill werkte, raakte ik ook betrokken bij het ontwikkelen van spellen en ontdekte ik dat ik dat veel leuker vond dan het editen van een tijdschrift.

Wat zou je geworden zijn als je geen beroemde spelauteur was geworden?

Als kind droomde ik er van om, net als Jacques Cousteau, een marine-bioloog te worden. Maar tijdens mijn opleiding kwam ik er achter dat ik gevorderde wiskunde haatte en daardoor viel marine-biologie af. Ik denk dat ik mijn droom om spelauteur nooit opgegeven zou hebben. Ik heb jaren periodes als ober gewerkt, dus waarschijnlijk zou ik dat nog steeds doen als het nodig zou zijn om geld te verdienen.

Het ontwerpen van spellen

Wat is het leukste aspect van het zijn van een spel-auteur?

Ik vind het geweldig dat zo veel mensen mijn spellen met plezier spelen. Ik vind het ontzettend leuk om berichten te ontvangen van fans. Ik geniet er van om een deel te zijn van de spellen-gemeenschap door alle geweldige mensen die daar deel van uit maken. Maar het beste aspect van het hebben een succesvol spel is dat ik regelmatig royalty’s uitbetaald krijg.

Zijn er spellen of spel-mechanismen die je graag zelf bedacht zou willen hebben?

Er zijn meerdere spellen die ik graag als eerste had bedacht!

Ik ben een enorme Carcassonne-fan en dan vooral van Jagers en Verzamelaars. Ik houd van de simpelheid van het spel. Je trekt een tegel en je plaatst hem. Je kan de tegel zelfs aan de andere spelers laten zien zodat ze je kunnen helpen door suggesties te doen waar je de tegel kan neerleggen. Het spel blijft eindeloos leuk. De online versie is zelfs nog beter omdat die je laat zien waar je getrokken tegels wel en niet mag leggen en op welke plekken je je tegenstanders kan blokkeren.

Love Letter is het meest briljante kaartspel dat ooit ontworpen is. Er worden maar 16 kaarten in het spel gebruikt, maar het is constant leuk! Dat is echt geweldig knap! De Crew is bijna net zo briljant, maar alleen voor mensen die van slagenspellen houden. Daardoor wordt het potentiële publiek beperkt.

Descent: Journeys in the Dark is jarenlang mijn favoriete spel geweest. Het spel wordt helaas niet meer ondersteund door de uitgever waardoor er geen nieuwe scenario’s meer uit komen om te spelen. Normaliter houdt ik niet zo van zo’n lang spel waar zo veel regelvragen over zijn gesteld. Maar heel veel van mijn beste spelervaringen, had ik terwijl ik Descent speelde. Ik hoop dat ik over een paar jaar de details van de scenario’s ben vergeten zodat ik het spel opnieuw kan gaan spelen.

Maar mijn favoriete spelervaring allertijden had ik recent toen ik Pandemic Legacy Season 0 speelde met Janet en onze vrienden Emilee en Ryan. Ik vind dit het meest briljante spel dat ooit ontworpen is. Pandemic Legacy Season 1 en 2 vond ik ook geweldig leuk, maar Season 0 voegt nog zo veel meer toe. Ik wil de verrassingen natuurlijk niet verklappen, maar ga het vooral proberen.

Welk advies kan je mensen geven die ook een spel-auteur willen worden?

Eén van de dingen waar je goed in moet zijn, zeker als beginnend spel-auteur, is dat je tegen afwijzingen kunt. Als je je spel aan vier uitgevers laat zien en geen van hen geïnteresseerd is, dan neem ik aan dat ze gelijk hebben. Ik leg het spel dan aan de kant (soms voorgoed) of ik probeer te bedenken hoe ik het spel kan veranderen. Het helpt je verder als je kritiek kan incasseren. Het is gevaarlijk om alleen naar bevestiging van je ontwerpen te zoeken.

En daarnaast is het belangrijk dat je realiseert dat spel-auteurs zich niet alleen maar bezig houden met het ontwerpen van spellen. Je moet ook goed zijn in heel veel andere dingen, zoals jezelf promoten en een merk maken van je spellen, de administratie van je eigen bedrijf doen, netwerken, contacten leggen met de spellen-gemeenschap, je financiën beheren, timemanagement en onderzoek doen om op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op spellengebied (wat vaak betekent dat je spellen moet spelen).

Het spelen van spellen

Waarom vind je het leuk om spellen te doen?

Tijd die je spellen spelend doorbrengt met vrienden, is tijd die goed besteed is. Dit geldt nog sterker in deze tijd waarin Covid onze mogelijkheden om met anderen tijd door te brengen zo sterk beperkt.

Speel je ook spellen van andere auteurs? En zo ja, speel je dan voor je plezier, voor inspiratie of om in de gaten te houden wat de concurrentie doet?

Ja, ik speel spellen van andere auteurs en zie het als research. Ik heb 20 tot 30 favoriete spellen die ik altijd wil spelen. Ik ben altijd op zoek naar het volgende spel dat ik aan die groep kan toevoegen.

Wat zijn je favoriete spellen?

Naast de spellen die ik eerder noemde zijn It’s a Wonderful World, Parks, Clever, The Mind, Adel Verplicht, Drunter & Druber en 7 Wonders spellen waar ik erg van houd.

Over Covid

Hoe beïnvloedt Covid je dagelijks leven?

De grootste impact die Covid op mijn dagelijks leven heeft is dat ik mijn familie en de meeste van mijn vrienden niet kan bezoeken. Mijn 93-jarige moeder woont in Florida en ik heb haar al bijna een jaar niet gezien. Hoe ouder je bent, hoe meer je het gevoel hebt dat Covid je leven heeft afgepakt.

Wordt je werk beïnvloed door social distancing?

Niet zo erg als voor veel andere mensen. Maar het heeft zeker een impact. Het is veel lastiger om mijn nieuwe ontwerpen te playtesten. Ik zie verder niemand uit de bordspellen-gemeenschap. Ik ga niet naar spellenbeurzen. En er zijn geen spellen-evenementen.

Wat helpt je om door deze tijd heen te komen?

Janet op Mardi Gras

Ik ben heel gelukkig dat ik Janet en Sailor heb. Ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn als je alleen bent in deze tijd. Wij zijn in deze hele periode af blijven spreken met twee andere stellen waar we heel goed bevriend mee zijn. Meestal spreken we één keer per week af. We eten dan samen, spelen een spelletje en praten over de wereld. We praten ook over de dingen waar we naar uit kijken om weer te gaan doen als we weer terug gaan naar normaal. Sailor voelt zich super verwend doordat haar twee favoriete mensen de hele tijd bij haar zijn.

Ik heb dit interview zelf vertaald uit het Engels. Als je liever de originele tekst lees, dan kan dat op BGG (klik hier).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.