In een vorig blogje heb ik 10 van mijn favoriete kaartspellen getipt als budgetvriendelijke optie om een leuke avond te hebben. Maar kaartspellen zijn niet de enige budgetoptie voor speelplezier. Ook veel roll/flip & write spellen zijn budgetvriendelijk. In dit blog stel ik 10 van mijn favoriete (nog/binnenkort verkrijgbare) roll/flip & write spellen voor.
En voor wie net zo enthousiast is als ik over deze spellen en razendsnel door de blaadjes gaat heb ik nog een budgettip. Plastificeer een paar blaadjes van het spel (dat kan je bijvoorbeeld in copyshops vaak laten doen als je niemand kent die zo’n handig plastificeer apparaat heeft). Je kan dan uitwisbare whiteboardmarkers (te koop bij de kantoorboekhandel) gebruiken om het spel op je geplastificeerde briefje te spelen. Na afloop veeg je het blaadje dan gewoon schoon en op die manier kan je eindeloos met hetzelfde briefje doen.
Carthographer is een flip & write spelletje waar je je heer en meester van je eigen koninkrijk mag wanen. Iedere ronde mag je op basis van de opengedraaide kaarten bepalen hoe jouw koninkrijk er uit ziet: waar zijn de steden, hoe lopen de rivieren, waar zijn de bossen. Het enige waar je niet over gaat zijn de monsters. Als er namelijk een monsterkaart wordt opengedraaid, dan bepaalt een van je buren waar deze monsters zich in jouw rijk ophouden. En precies dit kleine beetje dynamiek zorgt er voor dat dit geen solistische puzzel is. En als kers op de taart mag je ook nog aan het begin van het spel je eigen familiewapen ontwerpen. Creatievelingen maken met dit spel de mooiste kaarten.
Het zegt veel over de populariteit van Clever dat de Clever-familie inmiddels uit vier varianten (dobbel / tot de 3e macht / 4Ever) met nog extra scoreblokken (de zogenaamde Challenges) en een kinder-variant bestaat. Clever is namelijk verslavend leuk. Iedere ronde mag je wat vakjes wegstrepen op basis van de gegooide dobbelstenen. Maar als je dit slim doet, dan krijg je de ene bonus na de andere. En precies deze kettingreacties maakt dit spel zo bevredigend om te spelen.
In Next Station London mag je vier metrolijnen gaan aanleggen in Londen. Je wilt daarbij zo veel mogelijk wijken in Londen aan doen, maar ook veel haltes per district regelen én je wilt kunnen overstappen van de ene lijn op de andere. En natuurlijk moet je stoppen bij de belangrijkste toeristische trekpleisters. De catch is alleen dat de lijnen elkaar niet mogen kruisen (behalve bij de stations) en daardoor moet je een beetje vooruit plannen om ruimte te houden voor alles wat nog komen gaat. Dit spel speelt heerlijk luchtig weg en is daardoor één van mijn favoriete spellensnackjes.
Keer op Keer maakt voor mij zijn naam meer dan waard. Wat heb ik dit spel ontzettend vaak gespeeld. Dit spel is voor mij een race tegen de andere spelers om zo snel mogelijk kolommetjes te vullen en (later in het spel) alle vakjes van een kleur weggestreept te krijgen. Wie namelijk een kolom of kleur als eerste vol heeft, krijgt net wat meer punten dan de ander. Na Keer op Keer kwam Keer op Keer 2, die is nog net wat gemener en complexer dan het origineel en die speel ik daarom net wat minder graag. De Keer op Keer familie bevat verder nog een kinder-variant omdat je met sommige dingen niet vroeg genoeg kan beginnen.
My City Roll & Write is op het moment dat ik dit schrijf nog net niet uit in het Nederlands (al wel in het Duits), maar wordt wel binnenkort verwacht. Dit is de roll & write variant van het ontzettend leuke legacy tetris spel My City. En het leuke is, ook My City Roll & Write is een legacyspel waarin je twaalf keer je eigen stad mag ontwerpen volgens telkens net even andere regels. Het spel speelt heerlijk vlot weg en als je eenmaal aan de campagne begint, dan wil je hem uitspelen ook.
Aan Lost Cities Roll & Write moest ik even wennen. De eerste keer vond ik het maar een raar spelletje, maar hoe vaker ik het deed, hoe leuker ik het ging vinden. In dit spel moet je oplopende reeksen in verschillende kleuren maken op basis van de gegooide dobbelstenen. Hoe verder je komt, hoe meer punten je krijgt en bij elke kolom zijn er ook nog bonuspunten te verdienen voor wie als eerste een bepaald punt op driekwart van de kolom bereikt. Om dat te scoren wil je best wat nummertjes overslaan, maar hoe meer je overslaat hoe moeilijker het natuurlijk wordt om nog verder te komen. Tel daar nog bij op dat je ook punten scoort als je moet passen, maar dat als je te vaak past je in eens van heel veel punten naar niets kukelt op dat scorespoor. En als je dat allemaal optelt heb je een heerlijk spelletje waarin je moet bepalen hoe ver je durft te gaan.
Super Mega Lucky Box is nog een spel dat binnenkort in het Nederlands verschijnt, maar wat internationaal al langer verkrijgbaar is. Peter Hein gaf dit spel de toepasselijke naam Disco Bingo vanwege het uiterlijk en het bingoëske spelverloop. In dit spel moet je bingo-briefjes vol maken door de nummers die worden opengedraaid weg te strepen. Wat dit spel naar een hoger niveau tilt dan bingo is dat je bonusjes krijgt als je rijen en kolommen vol maakt. In het ideale geval kan je zo (net als in Clever) een mooie kettingreactie creëren. Super Mega Lucy Box begint heerlijk loom, maar voert vanaf daar de spanning iedere ronde een beetje op omdat de tijd steeds meer begint te dringen om je kaartjes vol te maken, maar dat zonder dat het spel zwaar wordt. Dit is luchtig vermaak van de bovenste plank.
In Railorad Ink mag je aan de slag om spoorwegen en autowegen aan te leggen. Je probeert daarbij zo veel mogelijk verbindingen te maken met de randen van het bord en het midden van het bord lekker vol te bouwen. Maar de dobbelstenen bepalen wat je wanneer mag tekenen. En daardoor ontstaat een lekkere puzzel waar je bezig bent om alle eindjes optimaal aan elkaar te knopen, maar dat vaak net niet helemaal lukt. En daardoor wil je meteen nog een keer. Na Railroad Ink (dat al uitkwam in een rode en blauwe editie) verscheen nog Railroad Ink Challenge (die in een gele en groene variant werd uitgebracht) en een hele serie mini-uitbreidingen, voor wie geen genoeg kan krijgen van deze lekkere puzzel (maar als ik eerlijk ben, dan heb je die echt niet nodig omdat het origineel al zo goed is).
Rajas of the Ganges: the dice charmers is de roll & write variant van het gelijknamige bordspel. In dit spel werk je aan twee scoresporen die in tegengestelde richting lopen en probeer je ze zo snel mogelijk te laten kruisen. Je kan in dit spel op heel veel manieren de punten bij elkaar sprokkelen, maar wat je ook kiest: de bonusjes die je op de verschillende manieren kan scoren maken het verschil. Dus ook in dit spel is het weer een heerlijke speelse uitdaging om uit te vogelen hoe je met zo min mogelijk moeite een zo groot mogelijke stroom aan bonusjes binnen kan tikken. Doordat het een dobbelspel is, zijn de mogelijkheden daartoe iedere keer anders en dat houdt het spel vers.
Welcome to… your perfect home is een spel waarin je in een nieuwbouwwijk de huizen van nummers moet gaan voorzien, bepaalt wie er een zwembad krijgt en wie niet en waar de groenstroken komen. De huisnummers moeten natuurlijk netjes oplopend zijn, anders wordt de postbode helemaal gek. Maar het vervelende is dat de numerbordjes niet netjes op volgorde worden uitgeleverd. Je moet daardoor een beetje gokken op welk huis je welk nummer plakt. Het is heel bevredigend als alles netjes op zijn plaats valt. Na Welcome to… your perfect home, was je ook nog welkom in New Las Vegas (die vond ik zelf niet zo leuk) en op de maan (dat vond ik wel een hele leuke variant).
Ik kan helemaal prima leven met jouw lijstje, leuk! Als ik er nog eentje extra mag aanraden dan dat Dizzle van 999 Games.
Die heb ik nog nooit gespeeld, maar als ik de kans heb zal ik dat nu zeker gaan doen.
Dank voor de aanvuling!
Dagmar